Kako bismo pojasnili pojavu prvog pravog crvenog ruža, dotakli smo se njegove istorije i značenja. Crveni karmin se smatra jednim od najmoćnijih simbola ženske senzualnosti i lepote u zapadnom svetu.
On se prožima kroz vekove, a njegove konotacije su se menjale…
Kratka istorija crvenog karmina
Smatra se da su drevni Sumeri bili prvi koji su nosili karmin. Tadašnja kozmetika napravljena je mešanjem drobljenog dragog kamenja sa uljima i voskovima.
Drevni Egipćani su takođe nosili crveni karmin kao pokazatelj socijalnog statusa. Egipatski crveni ruž napravljen je od smrvljenih buba – sastojka koji se i danas pojavljuje u mnogim ruževima.
Drevni grčki karmin napravljen je od kombinacije crvene boje, ovčijeg znoja i izmeta krokodila.
U Engleskoj u 16. veku, kraljica Elizabeta oživela je popularnost crvenog karmina svojim “potpisom” grimizne boje. U to vreme crveni karmin se pravio od pčelinjeg voska i crvenih boja na biljnoj bazi, a nosile su ga samo žene više klase.
Međutim, do 1700. godine crveni ruž je bio zabranjen u Engleskoj na osnovu toga što su žene koristile kozmetiku kao sredstvo za zavođenje muškaraca. Slični zakoni prevladali su u Sjedinjenim Državama, gde bi brak mogao biti poništen ako se utvrdi da je žena tokom udvaranja nosila crveni karmin.
Krajem 1800. godine, Guerlain je počeo da proizvodi crveni karmin napravljen od grejpfrua, maslaca i voska. Katalog “Sears Roebuck” prodavao je rumenilo za usne i obraze krajem 1890. godine.
Do 1912. godine neskrivena upotreba kozmetike bila je popularna među modnim ženama zapadne kulture. Metalna pakovanja za ruževe postala su dostupna 1911. godine, što je olakšalo ženama da ponovo nanose karmin u pokretu.
1923. godine prvo rotirajuće pakovanje, dizajn koji se i danas često koristi, patentirao je Džejms Brejs Mason, tokom Drugog svetskog rata, a metalni dodaci zamenjeni su plastičnim.
Simbolika crvenog karmina
Kao simbol, crveni karmin je pretrpeo mnoge permutacije. Za drevne Egipćane i Engleze crveni karmin bio je simbol statusa, rezervisan samo za više slojeve. Između renesanse i kraja 19. veka, očigledna upotreba kozmetike u zapadnom svetu više je bila povezana sa glumcima i prostitutkama nego sa uglednim ženama.
Početkom 20. veka, posle vekova muškog autoriteta koji je ograničavao upotrebu kozmetike, nošenje crvenog karmina doživljavalo se kao čin ženske pobune. Zapravo, crveni karmin bio je veoma popularan među sufražetkinjama.
Pokretom flapera i porastom nemih filmova 1920-ih, crveni ruž, posebno tamnocrveni ruž, postao je izuzetno popularan. U to vreme, crveni karmin počeo je da predstavlja žensku senzualnost.
Iz tog razloga, mnogi su se “mrštili” na tinejdžerke koje nose karmin. Istraživanje iz 1937. otkrilo da se više od 50% tinejdžerki borilo sa roditeljima oko nošenja karmina. Podrazumevalo se da su devojke koje su nosile crveni karmin izgledale provokativno.
Tokom 1950-ih, crveni ruž je postao glavna tema, a dve trećine tinejdžerki je izjavilo da su nosile karmin (u anketi iz 1951. godine). U drugom istraživanju, 98% Amerikanki tvrdilo je da svakodnevno nose karmin.
Do šezdesetih godina, karmin se uvrstio su u simbol ženstvenosti i zadržao je ovaj status u 21. veku.