Da li ste znali da je bivša Juga zauzimala značajno mesto u proizvodnji automobila u Evropi?
Automobili su se proizvodili u Kragujevcu, a sklapali u Kikindi, Sarajevu, Novom Mestu i Kopru. Od čuvenog Fiće, preko NSU Princa, Austin Minija, Volkswagen Bube, Renaulta 4, Citroena Dijana, Opela IDA, pa sve do Volkswagen Golfa, SFRJ se mogla pohvaliti značajnom produkcijom i prodajom automobila i razvojem jedne od tehnološki najrazvijenijih industrija, orjentisane na veliko tržište od više od 20 miliona ljudi.
Koji automobili su se izvozili iz Jugoslavije?
Nije toliko poznato da je Zastava prvi ugovor sa FIAT-om potpisala još davne 1954. godine i po njemu počela da sklapa model FIAT 1400 BJ. Međutim, usled slabe kupovne moći i loših puteva, došlo se do zaključka da je bolje preći na proizvodnju manjeg i jeftinijeg automobila.
Tako je izbor pao na model Zastava 750, poznat kao Fića. A posle nje dolaze čuveni Tristać, pa Zastava 101 – popularni Stojadin, a zatim Yugo i Yugo Florida. Kragujevačka fabrika je proizvela ukupno 923.487 Fića i 202.160 Tristaća u različitim varijantama.
Poslednji Yugo, Stojadin i Florida su izašli iz Zastave 20. novembra 2008. godine. Do tad u Kragujevcu je proizvedeno ukupno 794.428 popularnih Jugića, 1.273.532 Stojadina i oko 30.000 Florida.
Rekordan izvoz kragujevačka fabrika je zabeležila sredinom osamdesetih godina, kada je u SAD svoje kupce potražilo 147.000 automobila Yugo, a rekordnu proizvodnju 1989. godine, u kojoj je sa fabričkih traka izašlo čak 220.000 vozila.
Reklama za Yugo koja će vas nasmejati od srca: