Foto: Ilustracija

Kome i šta su preminuli modni kreatori ostavili iza sebe?

Početak
02/03/2023

Sigurno su svi barem jednom u životu čuli za imena Pako Raban, Karl Lagerfild, Koko Šanel, Kristian Dior, Đani Versaće, Guči, Živanši… U svetu mode ona predstavljaju sam vrh modne industrije, ljude koji su stvorili brendove koji danas dominiraju svetskom scenom.  Nekolicina će u svom garderoberu imati neki od njihovih komada, bilo da su u pitanju odeća, obuća, nakit ili parfem.

Međutim, da li ste se ikada zapitali ko nakon smrti osnivača ovih poznatih marki stoji iza kompanije? Ko nasleđuje čitavo bogatstvo, moć i prestiž koje se krije samo iza imena čuvenog brenda  Dior, Šanel, Guči, Iv San Loran….

Sigurno jedan od najpoznatijih naslednika, ukoliko se tako može nazvati, jeste Donatela Versaće, sestra Đanija Versaćea. Kada je ovaj poznati italijanski kreator ubijen, porodica Versaće raspodelila je poslove u kompaniji. Svakako najzastupljenija jeste Donatela, koja je bila na par funkcija. Do smrti svog brata 1997. godine bila je potpredsednica brenda, a od iste do 2004. bila je na mestu izvršnog direktora, kao i na mestu kreativne direktorke. Važna mesta u ovom brendu zauzimaju i Donatelina ćerka Alegra Versaće, koja je od svog punoletstva postala vlasnica 50% akcija, te je pored toga nasledila 800 miliona dolara. I Đanijev brat Santo, takođe zauzima vodeće predsedničke pozicije u brendu. Može se reći da je ovaj brend zadržao porodičnu tradiciju, te da su na rukovodećim pozicijama članovi porodice Versaće.

GIANNI VERSACE GLOBE PHOTOS, INC.

Sem po prepoznatljivom imidžu, Karl Lagerfild ostao je upamćen i kao osnivač jednog od najpoznatijih i najkupovanijih brendova, koji nosi njegovo ime. Ekscentričnost po svemu što je radio za života, nije izostala ni nakon njegove smti. Iako ima porodicu, sve je donekle impresionirala činjenica da je većinu svog bogatsva, čak 200 miliona dolara, ostavio najvažnijem stvorenju u svom životu – mački  Šupet, koja čak ima i profil na instagramu.

Da nije bilo Šanel, ne bi bilo ni male crne haljine, niti jednog od najpoznatijih parfema Chanel N 5. Gabriel Koko Šanel, zasigurno je osnovala jedan od najdugovečnijih brendova. Nakon njene smrti nasledstvo je ostavila svom nećaku Andreu Palasu. Međutim samo rukovodstvo nad ovim brendom, još dok je bila živa Koko Šanel, dobila je porodica Wertheimer. Veruje se da je godišnji prihod ovog brenda 9,62 milijarde dolara.  Koko je pored ovoga ostavila i nemerljivu zaostavštinu u vidu torbica, nakita, a lansirala je i usudila se da napravi neprocenjiv i odvažan stil. Iako je vezuju za žensku modu, u etar je lansirala i mnogobrojne muške odevne kombinacije.

Chanel

Kristijan Dior, ili kako ga mnogo nazivaju “kralj mode”, na modnu scenu je uveo novi pojam elegancije. Njegove kreacije odišu svedenošću i prefinjenošću, bez previše detalja. Nakon njegove smrti mnoga imena iz sveta mode menjala su se na čelu ovog brenda. Jedan od njegovih najpoznatijih naslednika jeste bio Džon Galijano. Trenutno ovu kuću predstavlja biznismen Bernard Arno, koje je i vlasnik konglomerata LBMH, koji u svom vlasništvu ima još nekoliko brendova poput Tifani, Luj Viton, Fendi dok sama kompanija Dior ima čak 42,36% akcija. Ova kompanija vredi 336 miliona funti. Bernard Arno je početkom ove godine na čelo Diora postavio svoju ćerku Delfin Arno.

Još jedan francuz lansiao je nezaboravne komade u svet mode. Iber de Živanši. Njegova svakako najpoznatija kreacija jeste ona koju je nosila Odri Hebrn, u filmu Doručak kod Tifanija. Dugačka satenska crna haljina, postala je kako njen, tako i sinonim na rad ovog dizajnera. Za Živanšija se veruje da je jedan od poslednjih umetnika visoke mode, kako kaže Giljermo Solano. Duge i elegantne večernje haljine zaštitni su znak ovog brenda. Nakon što se povukao sa mesta rukovodioca menjalo se par poznatih imena poput, Džona Giljerma, Aleksandra Mekvina, Džulijena Mekdonaldsa, Rikarda Tišija, dok je do 2020. godine Metju M. Vilijams bio na poziciji kreativnog direktora Živanšija.

Foto: Pinterest/ thepeakofchic.blogspot

Kao što se može i zaključiti, većina modnih brendova (osim brenda Versaće) nije u vlasništvu porodica svojih osnivača, ili su oni manjinski vlasnici sopstvenih brendova. Ostaje pitanje, kome će modne imperije pasti u šake sledeće i u kom pravcu će ih oni voditi? Njihovo rukovođenje, uticaće na celokupnu modnu scenu, a mi se nadamo da će se pomak videti samo u pozitivnijem svetlu.

* Zabranjeno svako kopiranje tekstova bez odobrenja 𝐋𝐀 𝐕𝐈𝐄 𝐄𝐍 𝐑𝐎𝐒𝐄

NEWSLETTER

Prethnodni članak

Posle 25 godina, kreacije Pjera Kardena ponovo na Nedelji mode u Parizu

Sledeći članak

Uzimao mere Jovanki Broz i uticao na čitavu Jugoslaviju: Priča o dizajneru koji je formirao stil bivše države

Ne propustite

EKSKLUZIVNO – Kobi Halperin, kreativni direktor modne kuće Emanuel Ungaro o svojoj karijeri i utiscima iz Srbije

Napomena: Intervju donosimo u engleskoj i srpskoj verziji zbog inostranog i domaćeg

“British Fashion Council” doneo odluku – proglašen dizajner i model godine, tu je i spisak ostalih nagrada

“British Fashion Council” (BFC) je organizacija koja podržava, prvenstveno britansku, a zatim

Evolucija čizama, bezvremenskog (modnog) komada koji je danas neizostavni deo svakog zimskog autfita

Zimske čizme neizostavni su deo svakog ovosezonskog autfita. Iako je njihova prvenstvena