Victoria’s secret: Uspon, pad i povratak jedne modne fantazije

Početak
19/10/2025

Skromni počeci (1995–1998)

Prva Victoria’s Secret revija održana je 1995. godine u njujorškom hotelu Plaza. U to vreme, brend je bio tek u usponu i pokušavao je da pronađe balans između luksuza i komercijalne privlačnosti. Sama revija bila je mala, jednostavna i namenjena pre svega kupcima i modnim novinarima. Niko tada nije mogao da pretpostavi da će događaj prerasti u globalni kulturni fenomen koji će decenijama definisati predstavu o idealnoj ženstvenosti.

Uspon i globalna dominacija (1999–2010)

Krajem devedesetih revija se pretvara u spektakl. Počinje era “anđela” – manekenki koje su nosile krila, potpisivale ekskluzivne ugovore i postajale svetske zvezde. Emitovanje prve online revije 1999. godine i kasniji TV prenosi pretvorili su događaj u pravi medijski praznik. Uz grandiozne scene, dijamantske kostime i nastupe muzičkih zvezda, Victoria’s Secret Fashion Show postao je više pop-kulturni događaj nego modna prezentacija. Brend je vešto koristio fantaziju – obećavao je glamur, sigurnost i moć kroz savršeno telo i luksuzno donje rublje. Međutim, upravo u toj “fantaziji” krilo se seme njegovog kasnijeg pada. Ideal koji je brend stvarao bio je previše uzak, ispoliran i previše udaljen od stvarnosti većine žena.

Vrhunac i komercijalna euforija (2011–2015)

U ovom periodu, Victoria’s Secret revija postaje svetski simbol glamura. Fantasy Bra, ukrašen dijamantima, vredan i po nekoliko miliona dolara, postaje centralna atrakcija.
Revije se održavaju u Londonu, Parizu i Šangaju, a publika ih doživljava kao modni Superbowl. Brend zarađuje milijarde, a modeli poput Adriane Lime, Candice Swanepoel i Behati Prinsloo postaju ikone generacija. Ipak, dok je spolja sve blistalo, iznutra se počinju pojavljivati pukotine. U eri društvenih mreža i rastuće svesti o različitosti, Victoria’s Secret i dalje je ostajao zatvoren u vizuelnom klišeu savršenog tela – što je sve više delovalo nerelevantno.

Kritike, kontroverze i pad (2016–2019)

U drugoj polovini decenije, brend se suočava s ozbiljnim kritikama. Feminističke i kulturne organizacije prozivaju ga zbog promovisanja nerealnih standarda lepote i nedostatka raznolikosti. Kritike kulminiraju 2018. godine kada tadašnji direktor marketinga Ed Razek izjavljuje da “transrodni i plus-size modeli nemaju mesta na pisti Victoria’s Secreta”. U trenutku kada se svet mode okretao inkluzivnosti i autentičnosti, ta izjava je delovala kao manifest zastarelosti.

Gledanost je drastično opala, a 2019. kompanija je otkazala reviju. To nije bio samo kraj jednog događaja, već simboličan kraj čitave epohe – doba u kojem je ideal lepote bio sveden na jednu, strogo definisanu sliku.

Pokušaj transformacije (2023–2024)

Nakon četiri godine pauze, Victoria’s Secret pokušava da pronađe novi identitet. Projekat The Tour ’23 predstavljen je kao kombinacija filma, umetničkog performansa i dokumentarca o ženskoj kreativnosti. U fokusu više nisu bila tela, već žene koje stvaraju, inspirišu i predstavljaju različite kulture. Godine 2024. održana je i nova verzija modne revije, u modernijem i skromnijem formatu. Krila su se vratila, ali simbolično – kao znak transformacije, a ne idealizacije. Brend je pokušao da spoji tradiciju sa savremenim vrednostima, različitosti i stvarne lepote.

Revija 2025: između povratka i iskupljenja

Revija održana 2025. godine u Njujorku predstavlja najambiciozniji pokušaj povratka brenda na veliku scenu. Ovog puta, na pisti su se pojavili modeli različitih oblika tela, godina i porekla, dok je vizuelni identitet brenda osvežen u minimalističkom, elegantnom tonu. Publika i kritičari su bili podeljeni – jedni su pohvalili napor da se brend iskupi i modernizuje, dok su drugi ocenili da promene deluju više kao marketinška strategija nego iskrena evolucija.

Ipak, revija 2025. nesumnjivo pokazuje da je Victoria’s Secret svestan svog mesta u istoriji i da pokušava da preživi u svetu koji više ne veruje u savršenstvo.

Foto: AP/Reuters

NEWSLETTER

Prethnodni članak

Kratka istorija gumenih čizama: od blatnjavih polja do modne piste

Sledeći članak

Od vitezova do simbola minimalizma – kako je rolka “putovala” kroz istoriju?

Ne propustite

Zanimljive činjenice o Dioru za koje gotovo niko nije čuo

Kristijan Dior (Christian Dior) rođen je 21. januara 1905. u Granvilleu u Francuskoj. Poticao je iz

Od vitezova do simbola minimalizma – kako je rolka “putovala” kroz istoriju?

Rolka, jednostavan komad odeće koji, na prvi pogled, izgleda nenametljivo, ali njena

Kratka istorija gumenih čizama: od blatnjavih polja do modne piste

Kišni dani više nisu razlog da se sakrijemo ispod kaputa, oni su