S Titanikom su potonule i njegove kreacije – priča o Čarlsu Vortu, kreatoru kojeg su nazivali “ocem visoke mode”

Početak
26/01/2025

Poznat je kao “otac visoke mode” i jedan od najvažnijih pionira svetske modne industrije. Čarls Frederik Vort (Charles Frederick Worth) je zaslužan za prezentovanje modela, izmišljanje modnih kolekcija i nakon svega, stavljanje etiketa na odeću.

Rođen u malom engleskom gradu Born u Linkolnširu (Lincolnshire), napravio je revoluciju u ženskoj modi i stekao lično bogatstvo kao izabrani dizajner za kraljevske porodice i poznate ličnosti, utirući put legendarnim imenima kao što su Kristijan Dior, Iv Sen Loran i Koko Šanel. Među ličnostima koje su hrlile u njegov modni salon bile su kraljica Viktorija i carica Evgenija (Eugénie), supruga Napoleona III od Francuske, zajedno sa vodećim glumicama i pevačicama kao što su Lili Lengtri (Lillie Langtry) i Neli Melba (Nellie Melba).

Ime Čarls Frederik Vort postalo je sinonim za luksuz budući da su on i njegovi zaposleni (više od 1.000 ljudi) radili na revoluciji modne industrije.

Ipak, njegovi počeci nikada nisu mogli nagovestiti uspešno putovanje u svet mode.

Rođen u oktobru 1825, Vort je imao samo 11 godina kada je poslat na posao nakon što je njegov otac, advokat, izgubio sav porodični novac i pobegao od kuće. Nakon mukotrpnog rada za Džemamu Tod, koja je posedovala galanteriju šešira, otišao je u London da radi u tekstilnoj industriji, ali se preseljenje u Pariz, sa 21 godinom, na kraju svelo na to da otvori sopstveni salon, uz pomoć poslovnog partnera, 1858.

Galanterija u kojoj je pravio šešire

I tada, “rođena” je kuća Vorta.

Dve godine kasnije, Vort je angažovao “influensera” – ženu na kraljevskom dvoru Napoleona III – da nosi njegove haljine, u nadi da će tako bogatašima skrenuti pažnju na svoj rad. Carica Eugénie je bila toliko impresionirana da je insistirala na susretu sa Vortom sledećeg dana. Postao je njen dizajner i “popeo” se do samog vrha pariskog modnog sveta.

Carica Evgenija u haljini koju je dizajnirao Vort

Kada je podržala Vorta, njegova uspešna budućnost je bila sigurna, na isti način na koji kraljevsko pokroviteljstvo može i danas imati uticaj na dizajnera. Kako je njegova slava rasla, tako je rastao i njegov uticaj na industriju.

On je bio jedan od prvih, ako ne i prvi dizajner koji je dizajnirao kolekcije pre završnog prikazivanja klijentu. Promenio je način na koji se odeća prezentuje klijentima, uz korišćenje živih modela, a takođe je i prvi ušio etikete za svoje kreacije, kreirajući specijalnu etiketu za garderobu.

Elizabeta od Austrije, 1865. godine u Vortovoj kreaciji

On se od dizajnera koji se borio da preživi, pretvorio u osobu kojoj su mnogi bogati ljudi i čelnici verovali kada je moda u pitanju i rado dolazili po savete.

Pune suknje su otežavale svakodnevne zadatke, poput prolaska kroz obična vrata, a veruje se da je upravo Vort rešio taj problem – skupivši tkaninu pozadi.

Tokom decenija, House of Worth je sa 50 zaposlenih porasla na više od 1.000. Do tada je bio najpoznatiji svetski dizajner. Klijenti iz daleka su dolazili brodovima samo kako bi bili odeveni baš kod njega. Mnogi smatraju da su mnoge njegove kreacije potonule zajedno sa Titanikom 1912. godine.

Modna kuća Vorta, u Parizu na adresi 7 rue de la Paix

Vort je preminuo u Parizu 1895. i posao je prešao u ruke njegovih sinova. Modna kuća je radila čak tri generacije sve do penzionisanja njegovog praunuka Rodžera 1952. godine.

U Bornu, nekadašnji Vortov dom, Wake House, još uvek stoji. Sada je centar zajednice, proširen je i modernizovan tokom godina, ali su neke od njegovih originalnih karakteristika sačuvane, uključujući sobu u kojoj se veruje da je Vort i rođen.

NEWSLETTER

Prethnodni članak

Kako je Nedelja mode postala i “muška”? Istorija događaja od Pariza do Ujedinjenog Kraljevstva

Sledeći članak

Porodična tradicija duga 77 godina – sve o brendu Cesare Paciotti koji se proslavio zahvaljujući ženskoj potpetici

Ne propustite