/

Priča o prvim beogradskim Vespama

Foto: Arhiva

Prošlo je nešto više od sedam decenija otkad je prestižni skuter počeo da krasi ulice našeg grada.

Vespa je jedan od najvećih fenomena 20. veka. Proizvedena je u 125 modela i više od 25 miliona primeraka. Smatraju je remek-delom blistave ideje konstruktora Koradina d’Askanija, pa je danas neizbežan eksponat svih muzejskih postavki istorije motorizacije.

U Udruženju istoričara automobilizma u Beogradu Vladimir Veselinović, čovek koji je napisao knjigu “Legendarna Vespa”, čuva priču o beogradskim počecima ovog neobičnog skutera. Baš Veselinović je i autor knjige “Prvi automobil u Beogradu”.

Dok je Vespa u Evropi doživljavala veliku ekspanziju i popularnost, kod nas je ušla nekako tiho i na mala vrata.

Okidač

Prvi jugoslovenski kolor film “Ljubav i moda” počinjao je kadrovima u kojima legendarna glumica Beba Lončar vozi ovaj motocikl beogradskim ulicama. To je bio jedan od “okidača” nastajanja prvih posleratnih modnih trendova.

Bioskop je u to vreme bio nezaobilazna zabava. Kultni film “Bal na vodi” je izazivao nezapamćene gužve, bilo je onih koji bi ga odgledali i po desetak puta. Zapadnjačke novotarije su polako stizale kod nas i postajale deo svakodnevnog života. Bilo je pitanje vremena kada će se scena romantične vožnje vespom iz filma “Praznik u Rimu” sa Odri Hepbern i Gregori Pekom preslikati na beogradske ulice.

– Gradom se išlo uglavnom peške ili biciklom. Bilo je nešto malo motocikala iz ratne reparacije. Automobili su bili privilegija, a privatni – vrlo retki. Uvoz nije bio dozvoljen, a posedovanje pasoša bilo je daleki san. Tada se neko setio da pokloni iz inostranstva nisu zabranjeni. I tako, počeli su da stižu “pokloni” – pričao je Veselinović jednom prilikom za Novosti.

Prva vespa se u Beogradu pojavila krajem oktobra 1952. godine. Naime, beogradska pošta broj 1 kupila je za svoje potrebe dve “vespe” za raznošenje poštanskih uputnica.

Trke u Beogradu

Velika ekspanzija gradskih skutera kulminirala je organizovanjem pravih trka održanih 1963. godine. Prva se odigrala na Košutnjaku, gde su se vozila tri kruga, uz učešće devet takmičara.

Pobedio je Dane Rakić na “dži-esu”, drugi je bio Siniša Sabljić, na “vespi 150”. Sledeća trka je održana na stazi Ušće, u okviru auto-moto trka, gde se vozilo pet krugova. Istovremeno su vožene dve kategorije, gde se Sabljić revanširao Rakiću, stigavši pet sekundi pre njega.

Odgovorite

Your email address will not be published.

Prethodni članak

La Boulangerie – idealan kutak u Beogradu za jutarnji mir, kafu i kroasan

Sledeći članak

Znate li šta je press kolporter? Susret sa jednim otkriva da li je listanje štampe i dalje aktuelno

Poslednje od Auto

Kratak istorijat BMW

Ime BMW sinonim je za zadovoljstvo u vožnji, ali šta je zapravo skraćenica za ovaj akronim