Od Bottega zelene i Hermès narandžaste do Tiffany plave, istražujemo poreklo najznačajnijih dizajnerskih boja…
U čuvenom modnom filmu Đavo nosi Pradu, lik Mirande Pristli (Meril Strip) inspirisan Anom Vintur iznosi skoro dvominutni monolog o značaju plave boje. Stilisti, željni da impresioniraju svog šefa, mahnito pokušavaju da izgledaju lepo, dok se modno neuki asistent Endi Saks (En Hatavej) čudi njihovoj nesposobnosti da donose naizgled beznačajne odluke o modnim komadima. U odbranu pomenutih “stvari”, Miranda drži predavanje Endi o značaju boja…
Boje mogu postati sinonim za brend i uspostaviti vizuelni efekat koji je možda čak moćniji od logotipa. Obratite pažnju: Jarka narandžasta nije jednostavno narandžasta; radije, to je Hermès narandžasta. Jarko ružičasta je sada Pink PP zahvaljujući Valentinu, brendu koji je uzdigao običnu nijansu u nijansu zaštitnog znaka.
Ovde smo da objasnimo značaj i sudbinsko poreklo nekih od omiljenih modnih boja…
Hermès narandžasta
Ništa nije narandžasto kao Hermès kutija, ali kultni boite nije uvek bio ove boje. Godine 1942, tokom Drugog svetskog rata, nedostatak kartonskih kutija krem boje značio je da je francuska modna kuća morala da koristi sve što je dobavljač mogao da obezbedi. Kako se ispostavilo, ono što je dobavljač jedino posedovao su kutije narandžaste boje. Njihova veličina, oblik, pa čak i nijansa varirali su tokom godina – od prigušene narandžaste oko 1945. do živopisne boje mandarine koja reflektuje 60-te… te ostali do dana današnjeg u toj nijasni.
Valentino Pink PP
Pink boja je veoma aktuelna – ali Valentinova nijansa Pink PP prednjači. Valentino reviji Ready-to-Wear za jesen 2022. predstavljeno je 48 jednobojnih jarko ružičastih modnih komada. Niz monohromatskih izgleda u kolekciji je bez sumnje doprineo usponu Barbiecore trenda, a poznate ličnosti od Zendaje do Florens Pju bile su zaština lica ove modne kuće, naravno, u pink nijansama od glave do pete.
Ova razigrana boja, napravljena u saradnji sa Institutom za boje Pantone, nazvana je “Pink PP” po inicijalima Valentinovog trenutnog kreativnog direktora, Pjerpaola Pičiolija.
Off-White industrijska žuta
Nakon što je pokojni Virgil Abloh lansirao građevinski kaiš “industrijski žute boje” niz pistu na reviji muške mode Off-White tokom jeseni 2016, on je ubrzo postao glavna stvar Streetstyle-a. Off-White je takođe poznat po svojoj ljubavi prema radnoj uniformi, a ova prepoznatljiva žuta nijansa je tokom godina poslužila za mnoštvo drugih kreacija, uključujući logotipe, odeću i obuću.
Bottega zelena
Jedan od najvećih doprinosa bivšeg kreativnog direktora Danijela Lija modnoj kući Bottega Veneta (ali i modi) – pored željene torbe Pouch i čizama Puddle – je i zelena boja. Za reviju Ready-to-Wear italijanske kuće za proleće 2021, kolekcija garderobe je u potpunosti bila u zelenim nijansama i tada je počela vladavina sada proslavljene boje. Upadljiva i veoma slična nijansa se pojavljuje u obliku tkanine u kratkom filmu Bottega Veneta Industrial Videotape iz 1985. godine, u režiji Endija Vorhola — kao i na spoljašnjosti vodeće radnje Bottega Veneta u Beču, snimljenoj 10 godina kasnije. Slučajnost? Mislimo da ne.
Tiffany plava
Precizno poreklo Tiffany plave nijanse, “tako poznate i zaštićene“ kao i zašto je osnivač kompanije Čarls Luis Tifani odlučio da je koristi, nisu pouzdano poznati, ali istorijski značaj tirkizne boje u 19. veku je možda bio faktor koji doprinosi ovom istraživanju. (Tiffani & Co. osnovan je 1837.)
Louboutin crvena
Seksi stiletto sa bogatim crvenim đonom odmah se prepoznaje kao delo Kristijana Lubutona. Poznato je da je 1993. godine, nakon godinu dana poslovanja, Louboutin pokušao da stvori cipelu inspirisanu Vorholovim delom Flowers iz 1964. Međutim, jedna od teorija zašto svaka cipela ovog brenda ima crveni đon, jeste i ta da je upravo sam Kristijan bio inspirisan svojom pomoćnicom koja je bila na početku njegove karijere i koja je svoje nokte lakirala svakodnevno u crveno.