Azzedine Alaïa rođen je 1935. godine, a preminuo 2017. i bio je najpoznatiji tuniski krojač i dizajner, posebno uspešan početkom 1980-ih. Naravno, svoju slavu stekao je u Parizu.
Njegovi roditelji bili su farmeri, ali njegova prelepa sestra bliznakinja, Hafida, inspirisala ga je da zakorači u svet mode. Francuzi, prijatelji njegove majke gospođe Pineau, “hranili” su Alaïnu instinktivnu kreativnost kopijama magazina Vogue. Kada je imao svega 15 godina, lagao je o svojim godinama samo kako bi ušao u Tuniski institut lepih umetnosti, lokalnu školu lepih umetnosti, gde je kasnije stekao uvide u ljudski oblik. Radio je kao pomoćnik gospođe Ričard, u to vreme poznate tuniske krojačice i time plaćao svoju školarinu.
Embed from Getty ImagesOdlazak u Pariz i početak karijere
Tokom juna 1956. preselio se u Pariz i počeo da stažira u krojačnicama modne kuće Christian Dior. Međutim, posle četiri dana je dobio otkaz. Godine 1958. počeo je da radi kao krojač u kući Gaj Laroš (Guy Laroche). Nakon toga je nastavio da stvara odeću za Tunižane visokog društva. Godine 1965. kreirao je prototip za Mondrian haljine brenda Yves Saint Laurent.
Azzedine je često umeo da rasturi stare kreacije koje su dizajnirali Madeleine Vionnet i Cristobal Balenciaga da bi proučio kako je napravljena, a zatim ih ponovo sastavio.

Svoj prvi atelje otvorio je u svom malom stanu u Rue de Bellechasse 1979. godine. Upravo je u ovom malom ateljeu skoro 20 godina privatno oblačio članove svetskog džet seta, od Marie-Hélène de Rothschild, do Grete Garbo, koja je dolazila inkognito.
Prvu konfekcijsku kolekciju proizveo je 1980. i preselio se u veći radni prostor u Rue du Parc-Royal u okrugu Marais. Njegovo ime postalo je naširoko poznato kada su ga dve najmoćnije modne urednice tog vremena, Melka Treanton iz Depeche Mode i Nicole Crassat iz francuskog Elle, podržale u svojim uvodnicima nakon te kolekcije, pri čemu su i modni novinari i javnost posebno prihvatili njegov dizajn.
Osamdesete su bile naročito plodonosne
Kasnih 1980. godina, dok je poznata dizajnerka enterijera Andree Putman (na fotografiji ispod, sa desne strane) šetala Medison avenijom u jednom od prvih Alaïa kožnih kaputa, zaustavio ju je biznismen iz luksuzne američke robne kuće Bergdorf Goodman koji ju je oduševljeno upitao šta nosi, što je započelo preokret događaja koji je doveo do toga da se Alaïa dizajni prodaju u Njujorku i na Beverli Hilsu.
Embed from Getty ImagesKada je njegov dizajn i konačno stigao u Njujork, bilo je to od izuzetne važnosti da je čak i Njujork tajms naveo njegov “dolazak” kao jedan od značajnijih događaja koji su promenili kulturni pejzaž grada.
Bio je veoma uticajan, toliko da su mnogi dizajneri kopirali njegov raskošan kroj. Još jedan od njegovih doprinosa iz sredine 1980-ih jeste haljina na “zavoje” (fotografija ispod), koja je naročiti uticaj imala i tokom devedeseih godina.
Alaïa je proglašen za najboljeg dizajnera godine i za dobio je nagradu za najbolju kolekciju godine na Oscars de la Mode od strane francuskog ministarstva kulture 1984., kada je organizovan i nezaboravni događaj prilikom kojeg se pevačica sa Jamajke Grejs Džons (Grace Jones) pojavila na bini u purpurnoj svilenoj Alaïa haljini. (fotografija ispod)
Do 1988. godine otvorio je sopstvene butike u Njujorku, Beverli Hilsu i u Parizu. Njegova zavodljiva, prijanjajuće kreacije postigle su ogroman uspeh i mediji su ga nazvali “Kraljem uske garderobe”.
Embed from Getty ImagesSredinom 1990-ih, nakon smrti sestre, Alaïa je praktično nestao sa modne scene; međutim, nastavio je da brine o privatnoj klijenteli i uživao je u komercijalnom uspehu sa svojim konfekcijskim linijama. Svoje kolekcije je predstavio u sopstvenom prostoru, u srcu Pariza, gde je spojio svoju kreativnu radionicu, butik i izložbeni prostor pod jednim krovom.
Godine 1996. učestvovao je na Bijenalu mode u Firenci, gde je, uz umetničke slike dugogodišnjeg prijatelja Džulijana Šnabela (Julian Schnabel), izložio izvanrednu haljinu kreiranu za taj događaj. Nameštaj koji je dizajnirao Šnabel, kao i njegova velika platna, i dan danas krase butik Alaïa u Parizu.
2000. godine potpisao je partnerstvo sa luksuznom modnom grupom Prada. Rad sa Pradom doveo ga je do druge impresivne karijerne “renesanse”, ali je u julu 2007. godine uspešno otkupio svoju modnu kuću i ime brenda od Prada grupe. Godine 2007. grupa Richemont, koja poseduje brendove kao što su Cartier i Van Cleef & Arpels, preuzela je udeo u njegovoj modnoj kući.
Embed from Getty ImagesMeđutim, Alaïa je odbijala marketinški vođenu logiku luksuznih konglomerata, nastavljajući da se fokusira na kreacije. Alaïa je bio poštovan zbog svoje nezavisnosti i strasti prema diskretnom luksuzu. Catherine Lardeur, bivša glavna urednica francuskog magazina Marie Claire, koja je takođe pomogla u pokretanju karijere Jean-Paul Gaultier-a, izjavila je da je sledeće:
“Moda je mrtva. Dizajneri danas ne stvaraju ništa, oni samo prave odeću kako bi ljudi i štampa govorili o njima. Alaïa je ipak dovoljno pametan, te je jedini ostao dosledan sebi. Čak i kada ga je Prada posedovala, on je radio po svom.”
18. novembra 2017. godine Azzedine Alaïa preminuo je u svojoj 82 godini, u Parizu.
Urednik magazina Vogue za Britaniju, Edward Enninful izjavio je da je Alaïa bio pravi vizionar i izuzetan čovek, kao i da će duboko nedostajati svima onima koji su ga poznavali i voleli, kao i ženama širom sveta koje su nosile njegove kreacije.
Naslovna fotografija: Wikipedia/Public domain