Praznični džemperi, u društvu prozvani i kao “ružni džemperi”, oduvek su simbol zajedništva, povezujući prijatelje i porodice u doba praznika. Međutim, malo ko zna njihovu istoriju, a viđamo ih na svakom koraku tokom zimskih meseci.
U tekstu pred vama objasnićemo vam kako je ovaj modni komad, ako se tako može nazvati, postao planetarni hit.
Embed from Getty ImagesKako su se stilovi razvijali, tako je i praznični džemper postao predmet sve većeg interesovanja. Tokom 20. veka, praznični džemperi su počeli da se masovno proizvode, a njihova popularnost je dostigla vrhunac u 80-im godinama kada je fenomen “ružno” postao trend. Ljudi su ipak počeli da prepoznaju lepotu u ovom neobičnom dizajnu. Ovaj period je takođe označio početak sveprisutne promocije prazničnih džempera u popularnoj kulturi, kroz filmove, televizijske serije i društvene događaje.
Komercijalizacija Božića i Dnevnik Bridžit Džouns
Međutim, poznat je način na koji su džemperi ušli u savremenu istoriju i postali planetarno poznati. Polovinom prošlog veka, 50-ih godina, božićni džemperi su naglo počeli da se pojavljuju u prodaji i to se vezuje sa početkom masovne komercijalizacije Božića.
Prvo su bili poznati kao “džemperi sa zvončićima“ i imali su na sebi diskretne božićne ukrase. Tako da originalni ružni božićni džemperi nikada nisu ni bili zamišljeni da budu kič, već su zapravo bili prilično umetnički i „radosni“. Sadržali su dezene irvasa, jelena, Sneška Belića, kugli snega ili nečeg sličnog. Takva zimska moda se održala do osamdesetih godina prošlog veka, kada su postali popularni i na televiziji. Počeli su da ih nose voditelji, likovi iz serija, a obavezan modni detalj su bili i dirigentima novogodišnjih specijalnih emisija. Tokom devedesetih godina, ovakav modni stil se ugasio, ali nikada nije zamro.
Momenat kada su praznični džemperi “zasijali” bio je kroz najgledanije filmove i serije. Na primer, serija “Prijatelji” je imala posebne epizode posvećene prazničnim večerama i proslavama, a džemperi su tu postali sinonim za toplinu i zajedništvo.
Međutim, prekretnica je bila kada se lik Mark Darsi “osramotio“ u filmu “Dnevnik Bridžit Džouns” iz 2001. godine sa jednim od najneobičnijih dizajna koji se mogu videti na ekranu. U pitanju je bio džemper sa dezenom irvasa koji mu je smešno pristajao, a kasnije i sa sneškom kome šal visi. Nakon planetarnog uspeha ovog filma, džemperi su se “na velika vrata“ vratili u modu.
I najpoznatiji svetski modni dizajneri uvrstili ručno pleteni džemper u svoje modne kolekcije, pa su tako sa novom snagom zakoračili u 21 vek. Svetskoj popularizaciji džempera su kumovale i božićne proslave sa džemperima, koje su krenule iz Kanade, a potom se proširile u SAD, a kasnije na čitav svet.
Razvoj interneta je omogućio povećanu prodaju odeće, pa tako i džempera, i zahvaljujući sve većoj opštoj popularizaciji, oni su se „vratili“ na male ekrane i u bioskope. Poznate ličnosti, TV zvezde, pa čak i političari su počeli da ih nose i pretvorili ih u uobičajeni božićni modni prizor.
Naslovna fotografija: Pexels