Isetta je definitivno ikona automobilske istorije. Ali odakle potiče njegov naziv i kako je kultni automobil “balončić” uopšte nastao? U nastavku pronađite odgovore u našem tekstu o jedinstvenom i klasičnom BMW Isetta
Kada Nemci pomisle na 1950-te, neke od najpoznatijih slika koje im padaju na pamet su žene koje nose ogromne podsuknje, dnevne sobe sa velikim stolovima i BMW-ov Isetta automobil “balončić” koji putuje – između ostalog – ulicama posleratne Nemačke i ali šire.
Danas je BMW Isetta veoma poželjan oldtimer, koji bi sada verovatno bio klasifikovan kao vozilo za mikro mobilnost. Ali u svoje vreme, Isetta je bila kompletan automobil. Mali automobil iz Minhena kombinuje pametan koncept sa naglašenim šarmom. Kako je sve to nastalo je zanimljiva priča koja dokazuje staru izreku da je nužnost majka izuma.
Isetta: od poteškoća u radu do ikone
BMW je bio na ivici bankrota sredinom 1950-ih. Proizvodnja motocikala je opadala, a luksuzna vozila poput 503 i 507 bila su toliko skupa za proizvodnju da je BMW pretrpeo gubitke na ovim modelima.
– Prioritet broj jedan je bio da se pusti automobil u proizvodnju koji bi nam odmah zaradio novac – objasnio je Aksel Klinger-Konlajn, stručnjak u BMW Group Classic.
BMW-u je bio potreban novi model – onaj koji ne bi zahtevao mnogo troškova. Pronašao je svoje rešenje na Salonu automobila u Torinu 1954. godine. Na štandu Iso Rivolta, italijanskog proizvođača frižidera i mini automobila, nalazio se automobil na tri točka sa ogromnim vratima (koja su iznenađujuće ličila na vrata frižidera) ispred. Zvala se Iso Isetta. Delegacija BMW-a je stekla licencna prava za Isettu i proizvodnu opremu.
BMW Isetta je mikroautomobil koji je proizveden po licenci od strane Baierische Motorenverke između 1955. i 1962. godine. “Motocoupe“ je zasnovan na dizajnu italijanskog proizvođača Iso Rivolta i poznat je kao automobil “balončić”. Isette su obično imale vrata napred i jednocilindrični četvorotaktni motor pozadi.
Isetta kao kultni automobil
Marketinški tim BMW-a osmislilo je termin “motocoupe” za automobil “balončić”. U Nemačkoj je Isetta bila poznata kao „Knutschkugel“ (trener za maženje). Nije bilo boljeg automobila za vožnju po gradu ili za kratke udaljenosti. Pošto je bio dugačak 2,28 m i težak samo 350 kg, bio je lakši za manevrisanje od skoro bilo kog drugog automobila. A dva odrasla putnika su mogla da sede jedan pored drugog kao u “običnom” automobilu. Isetta je bio jedini mikroautomobil u kome je to bilo moguće.
Pošto se vrata otvaraju napred, a volan i stub volana se okreću sa njima, lako je ući i izaći. Prtljag ide spolja na policu za prtljag koja se postavlja na poleđinu. Kupci ovog automobila su znali šta dobijaju: Isetta nije bila mini limuzina – bila je to nova vrsta automobila. Bio je to prva neobična vrsta automobila iz 1950-te.
Nije mnogo promena napravljeno na Isetti tokom proizvodnje. Prva serija imala je veći zadnji prozor od druge, a prozor koji se otvarao u stranu zamenjen je kliznim prozorom. Sve Isette su imale platneni krov, sličan današnjem krovu. Ne zbog potražnje kupaca, dodaje BMV Group Classic Ekpert Klinger-Kohnlein, već zato što je izlaz u slučaju nužde bio obavezan pošto ste ušli u automobil kroz prednja vrata.
Isetta je bila najprodavanija
Motokupe je postao preko potreban. Sa samo 2.550 nemačkih maraka (oko 1.450 američkih dolara ili 1.300 evra danas), Isetta je bila automobil koji je većina ljudi mogla da priušti. A vozačima Isette nije bila potrebna skupa dozvola za automobil, već samo dozvola za motor.
Sa 10.000 prodatih automobila u prvoj godini, Isetta je proizvođena širom Nemačke, a kasnije i u drugim zemljama. Tokom osam godina proizvodnje, prodato je njih 161.728 Danas ostaje jedan od najuspešnijih jednocilindričnih automobila na svetu. Kada je proizvodnja stala 1962. godine, era ovih automobila došla je do kraja. Do tada se životni standard poboljšao i ljudi su želeli automobile pune veličine.
Legenda živi
BMV Isetta sada više odgovara nekim italijanskim ulicama kao eksponat, nego ulicama Nemačke, iako je uspešniji tamo. Čak i danas, BMW Isetta nije izgubio svoju fascinaciju i još uvek predstavlja određeni stil života. Ovaj automobil postao je tačka koja vraća u prošlost i jedinstveni svedok 1950-ih godina.
* Zabranjeno svako kopiranje tekstova bez odobrenja 𝐋𝐀 𝐕𝐈𝐄 𝐄𝐍 𝐑𝐎𝐒𝐄