Foto: Pinterest

Kako je krzno dospelo u modu?

Početak
20/11/2023

Krznena odeća je odeća napravljena od očuvanih koža sisara. Krzno je jedan od najstarijih oblika odeće i smatra se da su ga ljudi naširoko koristili najmanje 120.000 godina. Termin „krzno“ se često koristi za označavanje određenog komada odeće kao što je kaput ili šal napravljen od krzna životinja.

Ljudi nose krznenu odeću da bi se zaštitili od hladnoće, ali dokumentovani dokazi o krznu kao markeru društvenog statusa postoje još pre 2.000 godina kada su drevni egipatski carevi i visoki sveštenici nosili kožu leoparda. Istorijski gledano u evropskim i bliskoistočnim kulturama, krznena odeća je često imala prevrnuto krzno sa tkaninom na spoljašnjoj strani jakne, ali je u 19. veku postao trend nošenja bundi od tuljana sa krznom okrenutim ka spolja.

Oba stila su popularna širom sveta, sa krznenom postavom koja nudi više toplote, ili spoljašnjim krznom koji služi više u modernoj svrsi.

Foto: Wikipedia/Public domain

Kratka istorija krzna u modi

Generalno se smatra da je krzno bilo među prvim materijalima korišćenim za odeću. Reč je o periodu kada je krzno prvi put korišćeno kao odeća. Ona je pravljena od kože životinja kao što su bizon, mošus, medved, mleveni lenjivac, vunasti nosorog, mamut ili irski los. Krznena odeća prethodi pisanoj istoriji i pronađena je na raznim arheološkim nalazištima širom sveta.

Krzno poput kuna, leoparda, snežnog leoparda i geparda (u to vreme poznatiji kao panteri), bili su rezervisani za aristokratiju, dok su lisicu, zeca i dabra oblačili srednji sloj, a vuka iil ovčiju kožu – najniža klasa u društvu. Populacije krznarskih životinja su se smanjile u zapadnoj Evropi i počele da se uvoze sa Bliskog istoka i Rusije

U dvadesetom veku je krzno postalo moderno u zapadnoj Evropi sa proizvodnjom “punih” bundi. Sa promenama u načinu života, međunarodna trgovina tekstilom uticala je na to da se krzno distribuira širom sveta. Evropljani su se fokusirali na korišćenje lokalnih resursa, a asocijacija na ženstvenost bila je upravo nerc.

Foto: Pinterest

Najpopularnije vrste krzna šezdesetih godina prošlog veka (poznato kao luksuzno krzno) bile su plava kuna, beli zec, žuti leopard, jaguar ili gepard, crni panter, srebrna prugasta lisica i crvena lisica. Jeftinije alternative bile su vučje, persijsko jagnjeće ili muskrat. Bilo je uobičajeno da dame uz to nose i odgovarajući šešir.

Nemačka je 1970. godine bila najveće svetsko tržište krzna. Godine 1975, Međunarodna federacija za trgovinu krznom zabranila je krzna ugroženih vrsta poput svilenog majmuna, svilene sifake, prstenastog lemura, zlatnog bambusovog lemura, sportskog lemura, patuljastog lemura, ocelota, margaja, pume, snežnog leoparda, crnog pantera, leoparda, jaguara, tigra, gepard, kuoll, numbat, činčila, crni medved i polarni medved. Organizacije za zaštitu prava životinja otkrile su upotrebu životinjske kože tokom 1980-ih, dok je potražnja za krznom opala. Organizacije protiv krzna podigle su svest o pitanjima dobrobiti životinja u modnoj industriji. Uzgoj životinja za krzna je zabranjen u Britaniji 1999. Tokom 21. veka, lisice i kune su uzgajane u zatočeništvu, a Danska, Holandija i Finska su bile vodeće u proizvodnji kune. Uzgoj krzna je takođe zabranjen u Holandiji i UK.

Foto: Pinterest

Krzno se i dalje nosi širom sveta, u mestima gde je hladnija klima, zbog topline i izdržljivosti. Od dana ranog evropskog naseljavanja, pa sve do razvoja modernih alternativa odevanju, odeća od krzna bila je popularna u Kanadi. Pronalazak jeftinog sintetičkog tekstila za proizvodnju odeće, doveo je do toga da odeća od pravog krzna jednostavno, izađe iz mode.

Luksuzni brendovi i krzna

Popularnost prirodnog krzna je opala poslednjih godina. Dok je Vogue Paris objavio omaž krznu u avgustu 2017, Gucci je kasnije podržao ideju da se ne koristi životinjsko. Drugi vrhunski brendovi koji slede ovo su Stella McCartney, Givenchy, Calvin Klein, Ralph Lauren, Michael Kors, Philosophy di Lorenzo Serafini. Burberry je prestao da prikazuje modele sa pravim krznom na revijama, ali nije prestao da ih prodaje. Neke kompanije su pokušale da osmisle održive metode proizvodnje kože i krzna.

Modne kuće kao što su Hermès, Dior i Fendi i dalje koriste prirodno krzno.

NEWSLETTER

Prethnodni članak

Zašto je važno pratiti “sporu” modu?

Sledeći članak

Najpoznatiji autfiti iz kultnih romantičnih komedija

Ne propustite

Da li ste se ikada zapitali ko stoji iza imena brenda Liu Jo?

Iako većina ljudi misli da je reć o kineskom brendu zbog imena

Istorija brenda Canali – odela koja od 1908. oduševljavaju svet

Svima je dobro poznato da je Italija jedna od kolevki mode i

Pjer Karden tokom posete Beogradu: “Vi ste jedan od najlepših naroda”

Veteran francuske visoke mode, vizionar i svetski poznati modni inovator Pjer Karden,