Foto: Bane Đorđević

Zanimljiva priča o prvoj Srpkinji na Akademiji mode u Parizu i razvitku domaćeg stila

Početak
18/10/2024

Ženska moda u Beogradu između dva rata bila je pod uticajem zapadnoevropske mode, a najviše pariske. U XIX veku žena je nosila odeću koja je naglašavala sve njene ženske atribute, uske korsete, predugačke haljine, ruke prekrivene dugačkim rukavicama.

Ovo je bila posledica pasivne uloge u svetu muškaraca. XX vek donosi velike promene u modi, kao i samoj ulozi žene. Prvih godina XX veka, žena dobija određenu slobodu pokreta koju do tada nije imala.

Ovako započinjemo zanimljivu priču o razvoju srpske mode između Prvog i Drugog svetskog rata, period koji smatramo najvažniji kada je reč o istoriji mode u našoj državi.

Jedna od prvih srpskih modnih kreatorki i jedna od najpoznatijih vlasnica modnih salona u Beogradu u prvoj polovini 20. veka bila je Rebeka Jakovljević Amodaj. Njen modni salon važio je za simbol beogradskog modnog šika.

Rebeka Amodaj, Foto: Wikipedia/Fair Use

Šeširi kao obavezni modni detalji

Šešir je bio obavezni modni detalj međuratne dame. U Beogradu je bilo dosta modisterijskih salona, kao i radnji u kojima su prodavani šeširi. Najpoznatiji saloni su retko prodavali šešire donesene iz Pariza, već su češće imali svoje radionice u kojim su izrađivali kopije po modelima iz najnovijih časopisa. Poznte predrtne mašamode Flora Dvorniković i Rozalija Smolka nastavile su da prave šešire i posle rata, prateći novu modu. Prva Srpkinja koja je završila Akademiju mode u Parizu, Ena Petrovićeva otvorila je 1921. modisterijski salon. Nažalost, nismo još uvek uspeli da pronađemo njene fotografije.

Ona je nudila na prodaju najelegantnije modne šešire po pariskoj modi. Sredinom 20-ih godina na ceni su bili saloni “Blanš” koji je pripadao Sigmondu Đorđu, zatim “Olivera“ Mice Đenadić, kao i „Orao“ Olge Milovanović. Vojislav Ercegovac je svoj prvi salon otvorio 1927. godine, a kasnije će otvoriti još četiri salona u Beogradu i po jedan u Nišu i Skoplju. Tridesetih godina ističu se saloni “Ljiljana“ Vukosave Stojković, “Pariska filijala” vlasnika Karija Leona, a među njima je bio i salon “Medine Veze”.

Foto: Digitalna narodna biblioteka Srbije

Obuća

Sa otkrivanjem ženskih nogu, pažnja se skretala na obuću, ali se njen izgled menjao sporije od ostalih delova toalete. Iz sezone u sezonu cipele su postale sve dubje, potpetice sve uže, a kaišići se prepliću na najraznovrsnije načine. Godine 1923. omiljena su bila dva tipa cipela: jednobojne sa pređicom preko risa i „T“ cipele sa pređicom između dekoltea i kaiša preko risa. Godine 1927. za šetnju i rad postaju moderne dvobojne cipele sa pređicom ili na šniranje. Večernje cipele su bile izrađene od iste tkanine kao i haljina ukrašene šnalama i vezom.

Odeća tokom tridesetih godina

Početkom tridesetih godina ustanovljena je nova silueta odeće za dan, koja se odlikovala naglašenim ramenima, linijom struka na svom mestu i dužinom do sredine listova, odnosno do ispod kolena do 1938. Večernje haljine odisale su ženstvenošću i diskretnim luksuzom. Godine 1931. strogi kostimi i haljine princes kroja u kombinaciji sa mantilom od iste tkanine postali su uniforma za dnevne izlaske. Omiljena večernja haljina te modne sezone bila je „pagoda“. U modu su ušli i kep i bolero u različitim varijacijama i nošeni su do kraja decenije. Glavne novine tokom 1933. bile su prošrena ramena i detalji inspirisani ženstvenošću viktorijanske epohe. Već 1934. godine iz ženske mode je uklonjeno sve što je podsećalo na mušku modu. Dnevna silueta, sa svojom strogošću i jednostavnošću se upadljivo razlikovala od večernje. Dama je za svečanu priliku mogla da bira između “robkloš” (haljina se zvonasto širi od struka), “robtiž“ (haljina sa uskim donjim delom i malim šlepom) i tunike (šivene od somota, lamea, ili tila ukrašenog šljokicama). Koristile su i kep ili ogrtač.

Foto: Digitalna narodna biblioteka Srbije

Na polovini decenije silueta je bila ravna sa naglaskom na okovratniku, ramenima i rukavima. Izbor detalja na večernjim haljinama je bio gotovo neiscrpan: dugmat od štrasa, rese, veštački cvetovi, žaboi, čipke… Novost je bila da su se i pantalone zvonastih nogavica nosile u večernjim prilikama. U modu su ušle suknje-pantalone. Bolero je krojen zajedno sa haljinom. Od tkanina najviše su korišćene angora, žersej, vunene čipke.. a za veče, til i sjajne lame tkainine. Omiljeni su bili dezeni sa ciframa, slovima, horizantalnim prugama, tufnama, žanr motivima… Sve je bilo u znaku veza i “klasika”.

Novost su bile dugmad od galalita i stakla u obliku raznih plodova i životinja, kao i korišćenje rejsferšlusa.

Elegantne rukavice su se češće nosile

Bile su moderne tokom čitave decenije i nošene su u svim prilikama. Tokom tridesetih, mider je bio neophodan u garderobi moderne žene i trebalo je imati jedan za svaku priliku. Nakit se pravio od veštačkih materijala i postao je opšte prihvaćen. Nošeni su kratki lančići narukvice, broševi, i klipsevi. Tokom tridesetih, šminkanje je postalo mnogo diskretnje. Koristili su se puderi u boji kože, senke za oči, karmine i lakove manje upadljivih boja.

Foto: Digitalna narodna biblioteka Srbije

Razvitak beogradskog šika

Vlasnici beogradskih salona su takodje bili učesnici u širenju pariskih novina u modi. Oni su bili dobro informisani o novinama koje su nastajale u modi, te su svojim klijentima mogli da ponude savršene kopije, kao i svoje interpretacije novih modela. Kvalitet i originalnost stvarani su virtuoznošću krojenja koja je morala da se prilagodi pojedinanom stasu kao i istančanošću ukusa pri izboru detalja odredjenoj ličnosti. Na ovaj način su talenat i ukus krojača dolazili do punog izražaja.

Izvor: Wikipedia

NEWSLETTER

Prethnodni članak

Opširna lekcija o Đuri Janoševiću, beogradskom krojaču čije ime i danas pominjemo

Sledeći članak

Imamo odgovor na pitanje – koju obuću nositi tokom prelaznog perioda?

Ne propustite

Supermodeli koji su dominirali pistama devedesetih godina, a koji su i danas uzori jednom delu modnog sveta

Poznate jednostavno po svom mononimu, Naomi, Kristi, Sindi, Linda, Tajra, Klaudija i

Da li ste znali da postoji specijalno uzgajana Lancôme ruža? Donosimo vam istoriju brenda koji je nastao u vreme najveće krize

Brend Lancôme stvoren je sredinom 1930-ih tokom najveće svetske ekonomske krize. Više od

Vikki Dougan – zanimljiva priča o ženi koja je zavela svet okrenuvši mu leđa

Mnogo pre nego što je Kim Kardašijan postala poznata, a žene poput