Foto: Jelena Bukovčić / privatna arhiva

Stilistkinja Jelena Bukovčić vodi čitaoce magazina LA VIE EN ROSE u svet analize boja i stila, a uskoro i u školu manira i lepog ponašanja

Početak
20/03/2025

Boje u svetu mode nisu samo trend, one imaju moć da oblikuju naš imidž, istaknu naše osobine ili lični stili i utiču na to kako nas drugi percipiraju. Analiza boja je čitava nauka i u našoj zemlji je odskora postala popularna. U najnovijem intervjuu, razgovaramo sa Jelenom Bukovčić, stilistkinjom i ekspertom za boje, koja će podeliti svoje savete o tome kako da one postanu naš najjači modni alat.

Ko je zapravo Jelena Bukovčić?

Jelena Bukovčić je mama tri dečaka, supruga i žena koja radi posao koji voli najviše na svetu. Prosto rečeno, jedna žena koja uživa u životu, koja je puna energije i koja mnogo voli ljubav.

Kako se rodila ideja da krenete da se bavite analizom boja?

Zaljubljenik sam u modu, od kad sam bila sasvim malo dete. Uvek sam imala vrlo specifičan stil i uvek sam znala šta volim i želim da nosim, već sa 5 godina sam tražila mami da mi kupi kaubojke i zvoncare sa dijamntima.

Samo je bilo pitanje načina na koji ću ja ući u svet mode profesionalno. Pošto nikada nisam imala aspiracije da budem modni dizajner, kao, na premer, moja sestra, bila sam privržena svetu stila. Prosto mi se više dopaodao stilski apekat ovog posla, nego dizajnerski i tako sam, po prirodi stvari, postala modni stilista i lični stilista.

Što se tiče same analize boja, to me je zaintrigiralo pre nekoliko godina, pa sam polako rešila i da uđem u sve to. Sam posao stiliste negde već zahteva da znamo koliko su boje važne, da ih razumemo, da znamo da prepoznamo tonove …

Nauka o bojama nije novost, sve to postoji jako dugo, samo je kod nas na tržištu novo i specifično. Iako postoje koleginice koje su krenule time da se bave nešto malo pre mene, ja sam u analizi boja videla najbolji način da se ostvarim u nečemu što sam oduvek želela, a to je da budem stilista za sve žene. Nisam želela da budem stilista koji se isključivo fokusira na poznate ličnosti, nego sam imala želju da radim sa jednom običnom ženom, studentkinjom, domaćicom, sa ženom koja radi u korporaciji, jer smatram da je nama, običnim ženama, potrebniji iskren i profesionalan savet stiliste, nego poznatima.

Kako se stiče znanje iz ove oblasti?

Same edukacije za stiliste, između ostalog, obuhvataju i analizu boja, ali postoji i posebna edukacija. Ja sam takvu edukaciju završila u Holandiji, u Amsterdamu, na Interational Color & Style Institute, gde postoji poseban program koji se mnogo  detaljinje bavi ovom oblašću, nego ostale edukacije za stiliste i dizajnere .

Koje su najčešće nedoumice ili predrasude vezane za Vaš posao?

Tu su zablude tipa, „ma to je bacanje para“, „to je prevra“. Sve što je novo, kad se tek pojavi, često ima takav odziv dok ljudi ne nauče malo o tome. Razlog zabluda je generalno to što ljudi nisu obaveštrni, ali imam sreću da svi oni koji se suretnu sa mnom, shvate da moj posao nije nikakva prevara i da sve stvarno ima smisla i da je važno. Osim što je važno ženama i ljudima koji brinu o svom izgledu, njima je to jako korisno, ne samo sa estetske strane.  Ja volim da kažem kako nisam samo stilista nego čitav jedan pokret, jer na konsultacijama ne radimo samo analizu boja, već određujemo idealne boje za šminku i aksesoare koji pristaju obliku lica, određujemo i idealne boje za kosu, pa i frizure, zatim idealne krojeve prema tipu građe, zanči, radi se kompletna anliza stila. Kada vi zante i razumete sve te katakteristike, više nemate nedoumice i ne kupujete impulsivno, ne trošite svoje vreme i novac. Nema više izgovora tipa, „videla sam na drugarici“, „bilo je na sniženju“, „trenutno je u trendu“…  Ono što ja radim ima mnogo široku primenu i dublje značenje od same estetike, jer nije poenta da samo mi, eto, lepo izgledamo. Takođe, pokušavam i da se osvestim u smislu ekologije i očuvanja okoline. Modna industrija je jedan od najvećih zagađivača planete, impulsivana kupovina, znači jako puno otpada, a pametnom kupovinom štitimo i svu decu koja rade u fabrikama u jako lošim uslovima.

Šta je ono što bi boje zapravo trebale da istaknu na nama?

Poenta je to da naša prirodna lepota bude istaknuta kada nosimo naše boje, boje koje su u našoj paleti. Želimo da istaknemo svoj prirodan izgled, onda nam ne treba ni šminka, ne trebaju nam ni korekcije, ne treba nam ništa da bismo bile sebi lepe prirodno. To uglavnom bude najveće iznenadjenje kod žena i oduševe se kad to shvate.

Je l istina da boje imaju značenja, kako ih Vi tumačite?

Naravno da boje imaju značenje, nauka o bojama je stara koliko i vreme. Tako se nekada znalo da određene boje nose samo kraljevske porodice, ali to je više bilo iz razloga sto je bilo skupo napraviti te boje i samo su oni mogli to da priušte, odatle izreka “no brown in town” jer je braon bila boja siromaštva. Crvena je, na primer, boja ljubavi, ali i agresije i ljutnje, pa se sada postavlja pitanje u kojim prilikama koje boje treba nositi, a koje izbegavati. Svaka boja ima svoje značenje, to je već čitava nauka psihologije boja o kojoj bi mogli da pričamo u nedogled.

Da li postoji boja koja svima dobro stoji?

Ne, ali skoro svaku boju imamo u skoro svakoj paleti. Na primer, belu boju imamo u svakoj paleti, ali nije u svakoj paleti ista ta bela boja, zavisi od podtona i zavisi od nijanse. Kod nekih ljudi više pristaje neka topla bela nijansa, kod nekih zagasita, kod nekih jarko bela, kod nekih možda prljavo bela…

Karakteristična je ta podela prema paletama koje nose imena godišnjih doba –  šta to tačno predstavlja?

Palete su simbolično nazvane po nazivima godišnjih doba, jer boje u paletama podsećaju na boje koje inače postoje u prirodi u svim tim godišnjim dobima.

U paleti “Proleće” su jarke i tople boje. Kad pomislimo na proleće,zamišljamo trava-zelenu boju, pa neku narandzastu, roze, crvenu kao cveće po gradu. U leto zamisljamo more, tu morsku-plavu boju, roze nebo, sve je onako pastelno u paleti “Leto”. Jesenja paleta, asocira na boju cigle, narandzastu i ostale tople, a zagasite, boje poput braon i maslinasto-zelene. Sa druge strane je hladna i jarka zimska paleta.

Na društvrnim mrežama često viđamo neku kategorizaciju, odradjenu prosto, prema boji očiju, kose i tena, da li je to dovoljno za samostalnu analizu?

U suštini jeste, ako je neko dovoljno istreniran da može da prepozna, jer se ne radi tu zapravo o boji kože, kose i očiju, nego o jačini kontrasta naših prirodnih karakteristika. Sada ima i raznih aplikacija na internetu koje određuju palete boja koje nam pristaju, ali aplikacije nisu dobre za to jer mogu da prepoznaju samo osnovni ton kože, ali ne i podton, tako često mogu da navedu na pogrešan zaključak.

Kod mene je, na primer, jak contrast. Imama crnu kosu, a bled ten.  Hladni podton kože u jakom je kontrastu sa ostalim karakteristikama i to me svratsava u paletu “Zima”.

Poznate ličnosti su često date kao primeri- ko po Vašem mišljenju razume boje i koristi ih na pravi način prilikom odevanja, odabira nakita i šminkanja?

Sa naših prostora to je svakako Gaga Mićalović, njena paleta je “Jesen” i uvek je viđamo u bež, oker i braon nijansama. Primetila sam i da Tanja Savić prati boje,gotovo sam sigrna da je bila na nekoj konsultaciji. Od stranih zvezda tu su Kejti Peri, Selena Gomez i Rijana koje umeju baš dobro da predstave svoj stil uz pomoć boja i retko greše.  Ipak, interesantno je to da u Holivudu često viđam potpune promašaje, i to na jako važnim događajima i crvenim tepisima. Često se iznenadim, ali tu postoji i druga strana ovog posla, verovatno je da stilisti kao stilisti imaju znanja, ali poznate ličnosti same načine izbor koji niko ne može da spreči. 

Kakvo je Vaše profesionalno, ali i lično mišnjenje, kao jedne dame, o nekim nepisanim modnim pravilima?

Ja uvek glasam i za to da ne postoji nespojivi spoj. Sve ono što se vama dopada i u čemu se lepo osećate je spojivo. Uvek se setim burmi mojih roditelja, Kartier “Triniti”prstenja koje koje je napravljeno od roze, žutog i belog zlata. Mežavina plemenitih metala je vrlo trendi kombinacija i kada Kartier, vodeći brend u svetu nakita to plasira, sve vam je jasno. Nekada je važilo i pravilo da ne treba mešati više od tri boje u jednom autfitu, ali ni to ne važi, pogotovo kada su u pitanju ovi novopopularni monohromatski autfiti. Više nemamo čak ni pravila o tome koja boja se sme nositi u koje godišnje doba ili doba dana. Nije važno da li se braon nosi posle 5 popodne ili da li se mešaju crna i braon ili teget i crna. Sve je sada dozvoljeno. Postoje još neka, ali nisu tako stroga kao nekada. Ta pravila su malo ostala kod muškaraca, možda. Muškarci su specifični po pitanju boja, pogotovo na našem području.  Ni ja lično ne eksperimentisem mnogo bojama, imam dosta sveden stil. Ali generalno, sve ono u čemu se dobro osećate i u čemu vi mislite da lepo izgledate je dobar spoj, jer ako se mi sebi dopadamo, zračimo nekom energijom i samopozdanjem i to ne može da izgleda loše. Ja često viđam kombinacije koje ja nikada ne bih obukla, ali onaj ko to nosi me navede da kažem: “Wow!”. Ne postiji loša kombinacija. Može da nam se dopadne ili ne, ali lepota je u oku posmatrača i ja sam uvek za to da svako bude autentičan, jer tu onda nema greške. 

Vaši saveti za kupovinu komada i odabir boja?

Ko ne zna koje su njegove boje, a hoće da kupi nešto, neka odabere komade toplih i hladnih nijansi i neka ih prisloni licu. Ponovo ću kao primer uzeti belu boju, čistu, snežno belu i toplu belu, takozvanu šampanj belu, prislonite licu, pa pokušajte da odredite koja vam bolje pristaje. Ko ima topli podton, hladna, čista bela, tada će ga “ubledeti”, pa će se istaći podočnjaci i sve nepravilnosti na licu, a kada prisloni topli beli ton izgledaće mnogo bolje i to automatski znači da ima topliji podton i treba da bira isključivo toplije nijanese boja. Uvek je najbolje tako uporediti toplu i hladnu nijansu, ali ko ne može da uoči razliku sam, najbolje je da dođe na konsultacije.

Kako izgleda proces analize boja sa Vama?

Radimo kompletnu analizu stila. Prvo malo porazgovaramo, jer je meni bitno da upoznam klijenta, da saznam koje su njene potrebe u smislu samog stila života, godina, zaposlenja. Bitno mi je da znam i njene navike, da znam šta se njoj dopada lično, a ako želi da menja svoj stil, šta tačno želi da menja i iz kog razloga želi promene. Nakon što se malo upoznamo, onda najpre radimo analizu boja i pričamo o idealnim bojama za šminku, od tona pudera, rumenila, do nijansi senki i karmina. Pričamo i o kosi, o tome koja je idealna frizura prema obliku lica i tipu građe, a biramo i idealne boje za kosu. Kada odredimo oblik lica, pričamo i o idealnom obliku naočara, zapravo, o oblicima, nikada nije samo jedan. Onda oderđujemo tip građe i idealne krojeve prema tipu građe. Na primer, kada pričamo o gornjim delovima, biramo tip kragne koji joj najbolje pristaje, da li su to možda otvorena ramena ili rolke, ili koji tip rukava joj najbolje stoji, koje dužine. Taj postupak ponavljamo za sve delove tela, biramo i obuću i druge aksesoare.

Da li je interesovanje veliko i može li se od Vašeg posla živeti u Srbiji?

Može, imala preko 200 klijentiknja i klijenta. Da, ima i muškaraca čak, oni ne vole da se snimaju pa ih nema na profilu, ali dolaze redovno na konsultacije. Ipak, ono na čemu ja insistiram od prvog dana, je da mi je prioritet da budem dostupna svakoj ženi i da moji saveti budu lako primenjljivi. Svaki posao u koji ulažes sebe, ljubav, trud, žrtvu, pažnju i vreme ne može da ne uspe, jer ljudi osete energiju, osete koliko si tome posvećen.  Po mom misljenju, moraš da voliš ono sto radiš, a ne da čisto završiš posao, jer to privlači ljude, to je danas ključ uspeha u svakom poslu. 

Neke anegdote sa klijentima koje su Vas nasmejale ili začudile?

Doktorka Ksenija je došla i rekla: “Ja hoću da budem leto, ja sam leto!”, a ja sam videla da ona nije leto, znala sam to čim sam je ugledala. Polako sam pokušala sa adekvatnom paletom, a ona je rekla: “Ja ovo ne ne mogu da prihvatim.  Vidim ja da meni ove boje lepo stoje, ali ja ne volim ove boje…”, toliko je odbijala to da prihvati. Pošto ja na kraju napišem jedan izveštaj sa svim detaljima o kojima smo pričali, dam to klijentu, ona je mene zvala 5 minuta nakon što je napustila moj studio da mi kaže da je izgubila izveštaj. Ona je toliko odbijala da prihvati to, da je podsvesno ispustila taj izveštaj i ostala bez izveštaja, posle sam joj napisala novi.

Kada se dese takve situacije da neko ne vidi sebe u svojoj paleti, onda tražimo neku srodnu paletu. Na primer, “Leto” i “Jesen” jesu srodne u tom smislu da su obe zagasite palete, iako je jedna topla a druga hladna. Tada tražimo neke boje koje su sličnije jeseni, ali su ipak u paleti “Leto”, jer nije poenta nametnuti nekome paletu u kojoj ne može da se pronadje. Neće se niko osećati dobro u nečemu sto ne voli. Uvek postoji kompromis i rešenje. 

Poruka za čitaoce, Vaša mantra o bojama ili o životu?

Moja mantra je da uvek budem autentična i da uvek budem svoja i da nikada ne zaboravim šta sve mogu, a mogu sve. Na nas žene vrši se puno pritiska u javnosti i u medijima, nameću nam se neka pravila, više ne smemo ni da starimo, stavljaju nas u kalupe, pratimo puko trendove, ali najbolja smo verzija sebe kada smo svoje i kada ne moramo da glumimo i da se pretvaramo.

Mala, ali ekskluzivna najava za sve čitateljke LA VIE EN ROSE magazina –  Volela bih da podelim još nešto sa vama, nisam ovo rekla ni u jedom od gostovanja, uskoro startujem sa školom za dame, školom manira i lepog ponašanja. To će biti još jedan način da pomognem ženama da se malo vrate u žensku energiju, da se sve zajedno vratimo tim pravim vrednostima, jer mislim da su žene ušle u neku mušku energiju zbog raznoraznih društvenih normi i očekivanja, te će ovo biti još jedan moj doprinos ženama. Verujem da će vest odjeknuti jer je to nešto što postoji kod nas, ali ne u ovoj formi kakvu ja planiram. Ja ću to raditi uživo i biće individualno za devojčice, za mlade devojke i za zrele žene, biće nešto potpuno drugačije i jedva čekam da krene. Još uvek je u pripremi, ali to je veliki korak koji će omogućiti da objedinimo i rad na stilu i na manirima. Tako će svaka žena, koja želi na taj način da radi na sebi, imati gde to i da učini. 

NEWSLETTER

Prethnodni članak

Torbice koje osvajaju modni svet u 2025. godini – izdvajamo modele za svačiji ukus

Sledeći članak

Vesna Aleksić, osnivač Life Balance Centra – “Ono što radimo donosi stvarne promene u životima ljudi”

Ne propustite