Odeća mnogima predstavlja posebnu vrstu zadovoljstva, nekom u manjoj, a nekom u većoj količini. Ipak, većina nas voli da izgleda lepo i uklapa odeću onako kako smo to zamislili u glavi. Kada je odeća u pitanju, postoje ljudi sa istančenim ukusima, različitih pogleda. Odeća može stvoriti i dosta stereotipa, što je očigledan primer da igra ulogu u socijalnoj psihologiji i dopušta ljudima da na osnovu nje formiraju neka mišljenja. Da li onda ona predstavlja i odraz naših osećanja, ličnih ukusa, raspoloženja? Sasvim sigurno – da.
Brzo je pretvorena u sredstvo za komunikaciju ili statusni simbol. Haljina je vekovima bila statusni simbol broj jedan i govorila ljudima o rangiranju u društvu, finansijama i izboru profesije. Određene boje i tkanina bile su rezervisane za elitnu klasu, pa su radnici štedeli novac kako bi kupili određeni komad odeće koji se u društvu vrednovao i poboljšavali tako svoje činove. Na osnovu toga može se reći da je proučavanje uticaja načina oblačenja na ljude samo evoluiralo.
Na prvi utisak koji stičemo o nekoj osobi koju ne poznajemo može uticati i odeća. Ako ugledamo osobu koja nosi martinke, obučenu u crno možemo pomisliti da sluša pank, hard metal ili rock. Kada se susretnemo sa osobom u pastelnim bojama, u komadima odeće koji su u određenom periodu popularni možemo pretpostaviti da je obožavalac pop muzike i da prati trendove, dok umetnike možemo prepoznati po vintage stilu. Dakle, odeća dovodi do formiranja predrasuda i stereotipa i može dovesti do greške u pretpostavkama osobina te osobe i njenog ponašanja.
Ekscentrično ponašanje najčešće je uzrokovano potrebom za pažnjom, tako je i sa ovakvim oblačenje. Stil oblačenja koji po mnogo čemu iskače iz kalupa može se proceniti kao pokušaj privlačenja pažnje, što ne mora biti loše. Ovakve osobe nas najčešće ohrabruju da i mi oučemo nešto za šta se do sada nismo osmelili.
Uvek, među ljudima zaslepljenim trendovima, izraženim ukusima o muzici kroz odeću i mnoštvo drugih postoje i obožavaoci klasičnog stila. Ovakvi ljudi vole jednostavno kombinovanje boja, preferiraju određenu boju i bitno im je da se u svojoj odeći osećaju udobno, pa i elegantno, šta god obukli. Ovakvi ljudi najčešće ne privlače isuviše pažnje svojim oblačenjem, ali odaju utisak ozbiljnosti.
Odeća i sitni detalji mogu biti odraz ličnog raspoloženja. Primetite li kako po tmurnom danu, kada vam se ne ide nigde, a morate da obavite neki posao u gradu uzmete prvo što vam padnje pod ruku i izostavite detalje kao što su ogrlica ili minđuše. Ipak, kada ste raspoloženi, ili kada je lep dan, nastojite da se obučete što lepše i ostavite utisak gde god pošli. Za vreme proleća nosite svetlije boje, cvetne dezene, a za vreme praznika džempere sa dezenom irvasa, na primer. To je najbolji pokazatelj kako i određeni simboli godišnjih doba utiču na ponašanje.
Odeća može uticati na sopstvenu sliku o sebi, povećati samopouzdanje, ili nam pomoći da se uživimo u određenu ulogu.
Najpopularniji primer ovoga bio je eksperiment proučavanja odeće koristeći lekarske mantile. U prvom delu studije, polovina učesnika dobila je lekarske mantile, a druga polovina je ostala u civilnoj odeći. Oni obučeni u bele mantile manje su grešili i bolje se fokusirali od onih u svakodnevnoj odeći. U drugoj polovini eksperimenta, svima su dali iste mantile, ali su rekli da su polovina lekarski, a polovina slikarski. Oni koji su mislili da je lekarski mantil ponovo su mogli da se fokusiraju bolje i duže od onih u takozvanom slikarskom mantilu. Istraživači su spekulisali da je to zato što je poznato da su lekari pažljivi i orijentisani na detalje, pa su oni u laboratorijskim mantilima počeli da dobijaju slične „doktorske“ osobine. Naglasak rezultata studije bio je da su oni oličavali očekivanja odeće. Ovo nije jedina studija koja pokazuje da ljudi “žive” u skladu sa idejama svoje odevne kombinacije. Studije iz oblasti socijalne psihologije otkrile su da se oni koji nose formalnu poslovnu odeću osećaju moćnije i kontrolišu situaciju.
Dosta pitanja se postavlja u vezi boja. Psiholozi kažu da sledećih pet boja obično šalju poruke koje se odnose na odgovarajuće kvalitete:
Plava: lojalnost, stabilnost, spokoj
Crvena: strast, intenzitet
Žuta: sreća, optimizam
Zelena: isceljenje, uspeh, nada
Crna: moć, misterioznost, profesionalizam
Ono što možete primetiti u vezi sa psihologijom boja u odeći je da zaista ne postoji negativan ili loš izbor. Umesto toga, postoji širok spektar opcija zasnovanih na vrsti vibracije kojom želite da zračite i koju želite da drugi osete kada vas vide.
Dakle, odeća igra značajnu ulogu u procenjivanju ljudi, njihove ozbiljnosti, namera i raspoloženja. Može služiti kao sredstvo za ostavljanje željenog utiska, ali najbitnije je da se u njoj osećate dobro i udobno.
* Zabranjeno svako kopiranje tekstova bez odobrenja 𝐋𝐀 𝐕𝐈𝐄 𝐄𝐍 𝐑𝐎𝐒𝐄