Pre nego što smo modne savete počeli da tražimo u časopisima, knjige su nam sasvim dobro služile kao izvor modne inspiracije. I sama ekstravagantna modna dizajnerka Vivijen Vestvud to je potvrdila jednom prilikom:
– Nikad ne otvaram modne časopise. Mislim da su neverovatno dosadni. Mislim da je čitanje modnih magazina poslednje što bi trebalo da radim. Imam knjige koje bi trebalo da čitam.
I nije čudo čuti ovakve reči, budući da su se svetski i domaći modni časopisi pretvorili u slikovnice i mesta za reklame.
Ako vam je potreban pravi modni savet, potražite ga u književnosti.
Oskar Vajld
U vreme kada je osnovni modni prohtev bio neudobni korset, talentovani pisac, omiljeni dendi engleskog društva, govorio je da lepota haljine zavisi u potpunosti i isključivo od ljupkosti koju čuva, kao i od slobode i pokreta koje ne sme da ograničava, piše Anglozine.
Oskar Vajld često je citiran u modnim krugovima.
Moda počiva na ludosti. Umetnost počiva na zakonu. Moda je kratkotrajna. Umetnost je večna. U stvari, šta je zapravo moda? Moda je forma ružnoće toliko nepodnošljiva da mora da se menja svake sezone.
Vajldovu filozofiju delila je i Koko Šanel. Žena koja je izazvala svojevrsnu modnu revoluciju jednom prilikom izjavila je da je moda prolazna, a stil večan. „Vratila sam ženama njihovu slobodu,” rekla je Koko dodavši da im je takođe vratila njihova tela. Vajld bi bio oduševljen njenom smelošću, zar ne?
Čarls Bukovski
Stil je odgovor na sve.
Svež način da pristupiš glupoj ili opasnoj stvari.
Uraditi glupu stvar sa stilom bolje je nego uraditi opasnu bez stila,
a uraditi opasnu stvar sa stilom, to je ono što ja zovem umetnošću.
Lekcija? Da biste se izdvojili, potreban vam je stil, kaže Čarls Bukovski. Izgled je ono što drugi vide kada vas pogledaju. Stil je vam pruža mogućnost da sopstveni identitet sami projektujete.
Truman Kapote
Za nekoga ko ne ume da uštedi, junakinja romana Doručak kod Tifanija izuzetno je stilizovana. Lik koji je Odri Hepbern oživela 1961. nosi malu crnu haljinu koja je ušla u istoriju mode, a koju je za potrebe filma kreirao Uber de Živanši.
Kada se nađete u modnoj nedoumici zapitajte se šta bi Holi Golajtli uradila. Njen stil je sofisticiran, ali i zabavan. Ko još može da stavi bisere za doručak, pije u društvu muškaraca, a da pritom izgleda glamurozno u svojoj nezavisnosti, a ne prosto? Ona odiše seksepilom koji nije svakodnevan.
Veče je bilo toplo, bezmalo letnje, i ona je bila u lakoj uskoj crnoj haljini i crnim sandalama, a oko vrata je imala nizove bisera. I pored sve njene elegantne vitkosti izgledala je zdrava kao sa reklame za jutarnje zobene pahuljice, odavala utisak čistoće koja se postiže sapunom i limunom, a obrazi su joj bili tamnorumeni.
Virdžinija Vulf
U romanu Orlando Virdžinija Vulf beleži da odeća ima daleko značajniju ulogu od toga da nas greje.
Ona menja naš pogled na svet, i to kako taj svet gleda na nas.
Odeća i moda važni su motivi u fikciji Virdžinije Vulf. Umesto da sakriju, oni otkrivaju unutrašnju realnost njenih likova. Za Virdžiniju Vulf, odeća je često predstavljala noćnu moru, kako po njenu svakodnevicu, tako i po njeno pisanje. Najsrećnija je bila kada niko nije upirao poglede u nju, a više od svega, kako navodi njen biograf Kventin Bel, htela je da bude nevidljiva.
Jednom prilikom, pozirajući za Vogue u majčinoj haljini, Virdžinija Vulf je zapisala:
Smatram da ljudi imaju više stanja svesti… Želela bih da istražim svest koju ljudi imaju na zabavama, svest o odeći… Modni svet zasigurno je mesto gde ljudi sakriju ogrtač koji ih povezuje sa drugima, ali i čuva od njih, kao što je to u mom slučaju. Ova stanja veoma je teško objasniti, (očigledno, tražim reči) ali se uvek vraćam toj temi. Ipak, ne mogu potpuno da objasnim šta mislim.
Đakomo Leopardi
Razgovor između mode i smrti ukazuje na moćnu vezu između nje i prolaznosti. Pročitajte deo koji je napisao renesansni pesnik, esijsta i filozof Đakom Leopardij, u kojem Moda vodi razgovor sa Smrću.
Moda: Zar me ne prepoznaješ?
Smrt: Morala bi znati da imam loš vid, i da ne mogu
da nosim naočare, jer Englezi nikako da naprave onakve kakve meni odgovaraju,
a i kada bi ih napravili, ja nosa nemam na koji bih ih stavila.
Moda: Ja sam Moda, tvoja sestra.
Smrt: Moja sestra?
Moda: Pa da: zar se ne sećaš da smo obe kćeri Prolaznosti?
I jedna i druga teže da neprestano menjaju svet i podstiču promene. Moda je podjednako okrutna kao i Smrt „ubeđujući i terajući ljude da svakodnevno podnose sijaset napora i hiljadu neugodnosti.”, prenosi Anglozine.