Koko Šanel je oduvek bila sinonim za vanvremenski stil i eleganciju. Međutim, njena životna priča mnogo je više od puke priče o modi. Nova serija o jednoj od najpoznatijih dizajnerki u istoriji prikazuje detalje o životu u Parizu nakon Drugog svetskog rata.
U seriji “The New Look” francuska oskarovka Žilijet Binoš donosi nam lik Koko Šanel kakav do sad nismo gledali.
Tvorac serije Tod A. Kesler istakao je da je želeo da pronađe “francusku ikonu” koja će igrati Šanel. Na iznenađenje mnogih kreatori serije odlučili su da likovi pričaju na engleskom, uprkos činjenici da dizajnerku glumi jedna od najpoznatijih francuskih glumica današnjice.
Međutim, sam jezik manje je bitan od kontroverzne priče o Koko, Dioru i Parizu nakon Drugog svetskog rata.
Pariz nakon nacističke okupacije
Radnja serije prati uspon mode u Parizu nakon Drugog svetskog rata. “The New Look” počinje 1955. godine kada Kristijan Dior stupa na scenu kao vodeća ličnost u pariskom modnom svetu.
Serija pruža uvid u komplikovane odluke i moralne kompromise koje su Dior, Šanel i njihovi savremenici morali da donesu kako bi preživeli nacističku okupaciju.
Dior, koji je tada još uvek bio “niko”, radio je u Parizu za kreatora Luciena Lelonga. S neodobravanjem je morao da pristane da pravi haljine za partnere nacističkih oficira kako bi opstao.
Za razliku od njega, Šanel je prekinula s kreiranjem tokom rata. Barem se u početku tako činilo.
“Kada su Nemci došli u Pariz, zatvorila je sve. Imala je 4.000 šnajderki, imala je fabriku za pravljenje tkanina, ali je odlučila da nema šanse da će raditi s Nemcima”, rekla je Žilijet Binoš za Harper’s Bazaar.
Međutim, ispostavilo se da je Šanel ipak sarađivala s neprijateljima. U neuspelom pokušaju da postane jedini vlasnik svoje kompanije Šanel je koristila nacističke “arijevske zakone” koji su zabranjivali Jevrejima vlasništvo nad preduzećima.
Francuski obaveštajni dokumenti otkriveni 1980-ih otkrili su da je Šanel čak bila zadužena od strane nacističkih lidera da posreduje u tajnom mirovnom dogovoru između Nemaca i saveznika, iza Hitlerovih leđa.
Komplikovan odnos sa Diorom
Nakon oslobođenja Francuske, Dior je otvorio svoju modnu kuću i predstavio legendarnu kolekciju u februaru 1947. godine, koja je zasenila Šanel kao najpoznatijeg modnog dizajnera na svetu.
U međuvremenu, Šanel se vratila iz izgnanstva u Švajcarskoj nakon optužbi da je sarađivala s nacistima tokom rata. Ogorčeno je kritikovala Diora i više nego ikada bila je odlučna da se vrati na velika vrata. I naravno, u velikom stilu.
Kritikovala je Diorov fokus na ultraženstvenost i raskoš, tvrdeći da rezultira lepim, ali ne baš funkcionalnim kreacijama. To je bilo u potpunosti suprotno od njenih prepoznatljivih modela koji su imali za cilj da ženama pruže moć i slobodu. Da im omoguće da budu ono što jesu, bez tradicionalnih okvira ženstvenosti.
Njeni elegantno ležerni i neutralni dizajni stavljali su udobnost i pokretljivost na prvo mesto, zamenjujući stegnutu siluetu korseta koji je bio popularan tokom 20. veka.
“Razumem malu devojčicu koja je želela da uspe. Mislim da se zaglavila u svojim strahovima, u svojoj potrebi za preživljavanjem… Kada vidite šta je stvorila, definitivno je neverovatan umetnik. Ali kao osoba, mislim da je postala zatvorenik svog sopstvenog sveta koji je stvorila”, rekla je Žilijet Binoš za Harper’s Bazaar.
Pogledajte trejler za seriju “The New Look”, čije će poslednja epizoda biti premijerno prikazana 3. aprila na “Apple TV-u”.