Od početka civilizacije, ljudi su pravili i nosili nakit. On je na svom početku imao pre svega religijsku i magijsku ulogu. Međutim, danas je potpuno drugačije, ljudi ga koriste ne bi li se ulepšali i dodali svom autfitu neku notu ekstravagancije. Danas postoje juvelirstvo i industrija nakita kao posebna grana modne indusrije, koje zavređuju sve veću pažnju.
Jelena Dinić je višestruko nagrađivana dizajnerka nakita iz Niša, koja nam je govorila o dizajniranju nakita, svojim iskustvima sa takmičenja, trendovima koji nas očekuju kao i o načinima pomoću kojih možemo da kombinujemo nakit uz naše autfite.
U nastavku teksta donosimo Vam veliki LA VIE EN ROSE intervju za Jelenom Dinić koja nam je govorila o umetnosti koja je zlata vredna i otkriće nam da li su dijamanti zaista ženini najbolji prijatelji.
1. Kako se rodila ljubav prema pravljenju nakita?
- Nakon završetka srednje umetničke škole, na smeru za dizajn tekstila, nisam imala prilike da se oprobam u svojoj struci, jer se tekstilna industrija nije najbolje razvijala u našoj zemlji, a potreba za dizajnerima ove vrste je bila jako mala. Tako sam, davne 2000-te godine ušla u zlatarsku industriju, gde sam zajedno sa svojim suprugom, koji je već bio u tom poslu dugi niz godina, počela sa da radim u proizvodnji nakita, u zlatarskoj radionici zlatare „MM Stanimirović“, na jednoj operaciji u složenom procesu, a to je ugradnja cirkona. Tokom godina rada, i mnogo hiljada ugrađenih cirkona, mnogo modela nakita mi je prošlo kroz ruke. Za skoro svaki od njih sam imala ideju kako bih ja volela da on izgleda, pa sam u nekom trenutku odlučila da se drznem da od komada zlatarskog voska sama sebi, uz pomoć preciznih alata, ručno kreiram i izmodelujem svoj prvi unikatni prsten za sebe, po mojoj želji i meri, koji je u radionici kasnije odliven u četrnaestokaratnom zlatu i koji i dalje imam i rado ga nosim, kao podsetnik na moj početak dizajniranja nakita. Tih 14 godina iskustva, su mi, međutim bile nemerljivo vredne, u smislu upoznavanja kompletnog procesa proizvodnje, kao i tehničkih karakreristika nakita i same legure zlata koje je neophodno poznavati da bi dizajner uopšte mogao da kreira komad nakita koji će biti „proizvodan“, tj. koji bi bilo izvodljivo proizvesti i nositi. A tehnološki napredak, kada govorimo o ovoj industriji, je poslednjih godina naročito izražen pojavom preciznih 3D štampača i specijalizovanih softvera za 3D modelovanje nakita. Kupovinom takvog 3D štampača, i mojim površnim poznavanjem 3D modelovanja, kojim sam se bavila iz hobija, zlatara Stanimirović mi je dala šansu da primenim i unapredim svoje znanje i kreativnost i otkrijem da je to zapravo ono čime želim uvek da se bavim. Naime, zlatara je četiri godine za redom dobila prvu nagradu za dizajn na međunarodnom sajmu zlatarstva i časovničarstva „Sjaj“ u Novom Sadu, za modele koje sam ja kreirala. Nakon što sam, pre nekoliko godina pokrenula sopstvenu firmu za specijalizovane dizajnerske delatnosti, odlučila sam da samostalno konkurišem na svetkom takmičenju za dizajn A’Design Award & Competition sa svojom kreacijom pod nazivom „The Link“, i na moje veliko oduševljenje, dobila sam bronzanu nagradu.
2. Kakva su Vam iskustva sa takmičenja?
- A’ Design Award and Competition je međunarodno, žirirano takmičenje za dizajn u raznim oblastima koje se održava od 2010. godine i svrstano je u pet najcenjenijih takmičenja u svetu. Članovi žirija su akademici, profesori, iskusni dizajneri, preduzetnici i novinari iz preko 130 zemalja. S obzirom da na uvid dobijaju samo prijavljene radove bez podataka o dizajneru, svako od njih samostalno boduje radove, bodovi se sabiraju i na osnovu toga se proglašavaju dobitnici nagrada. Ocenjuje se više aspekata dizajna: sam dizajn, funkcionalnost, upotrebljivost, ergonomija, inženjersko umeće, prezentacija, inovacija, tehnologija, neuobičajeni interesantni detalji, tržišna vrednost i specifičnost. Sama priprema konkursne dokumentacije je jako kompleksna, trajala je nekoliko meseci i podrazumeva određena pravila vezana za prezentaciju dizajna i prilaganje brojnih dokumenta, kako vezanih za sam dizajn, tako i pravni dokumenta, u smislu izjava saglasnosti i slično. Laureati su, nakon dobijanja pozivnice, imali priliku da prisustvuju ceremoniji dodele nagrada na takozvanoj „Gala Večeri“ na obali jezera Komo u Italiji u julu 2023. godine, u predivnom ambijentu istorijske zgrade „Teatro Sociale“. Ja sam bila jedina prisutna dobitnica iz Srbije. Ovo je bila jedinstvena prilika da se nađem u društvu najboljih svetskih dizajnera i da, osim razmene iskustava, probam da predstavim svoju zemlju na najbolji mogući način. Takođe, dobivši ovu nagradu, zvanično upisana na listu svetskih dizajnera i rangirana sam kao šesnaesti dizajner u Srbiji u svim oblastima dizajna (prema organizaciji „World Design Rankings“) i 48. dizajner na svetu u grupi profesionalaca iz kategorije zlatarstva) prema međunarodnom sistemu rangiranja „Design Leaderboards“). Takođe sam postala doživotni član Svetskog Dizajnerskog Konzorcijuma (WDC). Nagrada koju sam dobila nije novčana, sastoji se od metalnog trofeja i brojnih sertifikata i članstva u mnogobrojnim međunarodni dizajnesrskim organizacijama, brojne međunarodne izložbe nagrađenog dizajna, kao i PR kampanji koju organizator pruža svim dobitnicima, tako da bih rekla da je nagrada veoma vredna.
3. Koja priča stoji iza komada nakita u obliku meseca?
- „The Link“ je unikatni dizajn prstena upotpunjen pratećim minđusama i priveskom. Kreiranjem ovog modela nakita sam iskoristila pojam “karika” i njegovo osnovno značenje povezivanja, kao deo nečeg većeg – lanca, sa simbolikom Zemljinog satelita Meseca koji, prema nekim tumačenjima, takođe povezuje. U samom dizajnu se jasno vizuelno prikazuju oba motiva, integrisana u jednostavnu formu. Ideja je nastala za vreme pandemije Korona virusom, kada nam je svima bilo ograničeno kretanje i bili smo uglavnom zatočeni u svojim domovima. Tako sam ja bila u Nišu, a moja ćerka u Beogradu, jer je tamo studirala, pa smo u nekom trenutku, dok smo bile na telefonskoj vezi, sa svojih balkona, u istom trenutku gledale u Mesec i zaključile da je to jedina stvar koju u tom trenutku obe zapravo možemo fizički da vidimo, i Mesec nam je postao, simbolično, ta povezanost koju smo delile. To je zapravo bio okidač da materijalizujem taj osećaj povezanosti sa nekim ko je fizički udaljen od mene, i da omogućim i drugima da se povežu sa tom simbolikom noseći jednostavan komad nakita.
4. Koji su to najnošeniji i najprodavanjiji komadi nakita koje se napravili?
- Modni trendovi se neprestano iz godine u godinu menjaju, a trendovi uglavnom diktiraju i izbor modnih dodataka. Neki komadi, ipak, odolevaju promenljivim trendovima, i to su klasici koji će uvek biti aktuelni. Mogu reći da je jedan od najtraženijih komada svakako verenički prsten sa brilijantom. Brilijanti su, kao simbol nečega večnog i izuzetne vrednosti, poslednjih godina sve više popularni i sve pristupačniji našem tržištu, pa su takvi i trendovi i mislim da je ekspanzija kupovine brilijantskih modela tek na početku kod nas.
5. Kako možemo kombinovati nakit uz naše odevne kombinacije?
- Pre svega, mislim da odabir nakita moramo uskladiti sa svojom ličnošću, kao i sa modnom kombinacijom. Ipak, postoje neka pravila kojih se treba držati. Prvi savet je da ne preterujemo sa količinom nakita, jer je to prvi, očigledan primer nedostatka mere. Bisere i raskošan nakit sa dijamantima ili dragim kamenjem, svakako nećemo nosti u kombinaciji sa sportskom garderobom. Ipak su oni odraz elegancije, i bez obzira na to što je danas granica elegancije, kad je odevanje u pitanju, pomerena, ovakav nakit bi trebalo da bude rezervisan za večernje toalete, svečane proslave i koktele na kojima ćemo nositi, na primer, čuvenu malu crnu haljinu ili dugačku elegantnu toaletu. Izbor nakita takođe zavisi i od oblika lica, vrata, od frizure koju imamo. Pa na primer, ne bih preporučila dugačke viseće naušnice ukoliko nosimo puštenu kosu koja pada preko ramena, već diskretne naušnice, a u tom slučaju možemo staviti akcenat na ruke, noseći upečatljiv prsten. Isto tako, uz uobičejene dnevne odevne kombinacije nećemo nositi nakit sa biserima, koji su, pak, odličan izbor za venčanja, već komade nakita koji su svedeni, jednostavni, ne previše glomazni, jer moramo sagledati i praktični aspekt, pa bi bilo nezgodno da celog dana nosimo, recimo, viktorijanski prsten sa velikom krunicom koji, osim što će delovati pretenciozno, može nam i smetati u obavljanju rutinskih dnevnih aktivnosti.
6. Kakvi bi se komadi nakita najbolje uklapali uz elegantne kombinacije?
- Koja god da je prilika ili odevna kombinacija u pitanju, ukoliko su nam veći deo ramena i dekoltea pokriveni garderobom, nećemo nositi ogrlice. Međutim, ako se pripremamo za svečanu zabavu, i nosimo toaletu koja otkriva ramena i dekolte, jednako efektne mogu biti raskošne ogrlice sa mnoštvom svetlucavog kamenja, kao i diskretni privezak na tananom lančiću koji bi istakao lepotu ženske kože, ili masivne naušnice koje bi, uz kosu podignutu u punđu istakle vrat i liniju donje vilice i u tom slučaju ne bi trebalo nositi ništa oko vrata. Narukvica takođe može istaći žensku eleganciju, ukoliko je haljina bez dugih rukava, ali onda ne bi treblo nositi upadljiv prsten, već možda ogrlicu koja bi stilski bila povezana sa narukvicom.
7. Koji komadi nakita se preporučuju u opuštenom izdanju?
- U ležernim odevnim izdanjima je možda najvažnije ne preterivati. Može se nositi jednostavan nakit bez bilo kakvog kamenja, gde je akcenat na metalu. Bez mnogo svetlucanja, bez masivnih komada. Na primer, uz opuštenu kombinaciju farmerki, patika, majice i sakoa, dovoljan je diskretan uzak prsten, male ubodne naušnice i eventualno, diskretan lančić sa takođe malim priveskom. Narukvica bi u tom slučaju, bila suvišna, naročito ako se nosi ručni sat. Takođe treba obratiti pažnju na usklađivanje boje nakita sa garderobom. Uz tople i zemljane tonove odeće dobro će izgledati zuto zlato, koje se može kombinovati I uz neutralne boje. Roze zlato će ipak bolje ići uz nežne, pastelne I tople boje, kao I uz svetlije kombinacije. Belo zlato i srebro su uvek dobar izbor jer nemaju zapravo puno boje u sebi, pa se dobro kombinuju sa svim tonovima odevnih kombinacija. Ukoliko, ipak, nosite žuti, narandžasti, braon ili crveni šal ili drugi modni detalj, odlično će ići sa žutim zlatom ili nakitom sa kamenom iste boje. Ukoliko se, recimo, spremamo za sportsku aktivnost, pa nosimo trenerke ili funkcionalnu sportsku odeću, suvišno je reći da ne treba nositi nakit, ako ne iz estetskih, onda iz očigledno praktičnih razloga.
8. Kakvi će komadi nakita biti popularni ove godine?
- Za ovu godinu je povratak žutog zlata kao glavnog trenda u nošenju nakita glavna vest. Deluje pomalo retro i organski, u kombinaciji sa floralnim stilizovanim motivima i oblicima, kao što su list ili kapi vode. Novost je takođe povratak čokera, od metala, bisera, kombinacije tkanine i plemenitih metala, krupnih karika spojenih u masivne lance, ili čak kombinacije svega i navedenog. To povlači i trend masivnih upečatljivih kratkih ogrlica. Generalno je aktuelno izlaženje iz okvira kad je nakit u pitanju, te su u svetu prisutne kombinacije materijala koje nam do sada nisu bile bliske, kao što su kombinacija plemenitih metala sa svilom, keramikom i drvetom. Jedna od najvećih novina je takozvani nakit za telo, što predstavlja složenu kompoziciju elemenata od nakita povezanu lančićima, ili čak lancima, koja se može nositi kako na otkrivenim delovima tela, kao što su ramena ili leđa, tako i preko odevnih komada.
9. Koji su to komadi nakita koje svaka žena treba da poseduje?
Ne postoji striktno pravilo šta bi svaka žena trebalo da ima. To zavisi od mnogo ličnih faktora. Ženama koje su u braku je obično nošenje venčane burme nešto što se podrazumeva, I nikada je ne skidaju. Tako da bih rekla da dame treba da imaju onaj komad nakita koji njima lično najviše znači, jer osim dekorativnog, nakit ima i taj lični, emotivni izraz i neku svoju priču koja ga čini važnim za tu osobu i zbog čega ga ona nosi.
10. Zašto je nakit važan momenat u modnom svetu?
- Od nastanka sveta, nakit je imao izuzetno butnu ulogu, Egipćani su na primer, pravili nakit od zlata, jer je zlato predstavljalo Boga Sunca. Stari Grci su pravili nakit od srebra I ukrašavali ga školjkama, bezbrojni su primeri afričkih plemena u Kojima nakit ima ključnu ulogu u religijskim obredima. U 13. Veku je na teritoriji Evrope bilo zabranjeno nošenje nakita koji je bio sačinjen od skupocenih dijamanta, bisera I dragulja, da bi početkom 19. Veka Napoleon ukinuo ovu zabranu. Svrha nošenja nakita se menjala tokom istorije, od religijskih, magijskih, estetskih razloga, do pokazivanja statusnog simbola u novijoj istoriji. Koji god povod bio, nakit je uvek imao svrhu da pošalje određenu poruku I izrazi osobenost ličnosti osobe koja ga nosi. Samo kreiranje nakita je vrsta primenjene umetnosti koja se sve više ceni, jer zahteva posebnu vrstu kreativnosti. Sa razvojem modne industrije, gotovo je postalo nemoguće izostaviti nakit kao prateći, ali jednako važan deo neke odevne kombinacije, koje će dodatno istaći žensku lepotu i stil.
Sve o Jeleninom nakitu možete pogledati na OVOM LINKU.