Dobro došli u crno-beli svet Nemanje Maraša

Početak
07/03/2023

– Ne postoje dobra pravila, već samo dobri fotografi – rekao je jednom prilikom Ansel Adams, a mi bismo dodali da je njegov kolega, a naš sagovornik u današnjem članku upravo to – sa fotografijama čije “jačine” nekada ni sam nije svestan.

Foto: Privatna arhiva / Nemanja Maraš

Nemanja Maraš je svojstvenom elegancijom i ležernim, minimalističkim, te vrlo skladnim načinom odevanja uspeo da prikupi naše simpatije bez ijedne izgovorene reči. Ali kada smo započeli intervju, shvatili smo da preko puta nas zapravo sedi veliki umetnik. Beograđanin rođen krajem osamdesetih, koji pored srpske prestonice deo sebe daje i Parizu.

– Za šesti rođendan dobio sam prvi foto-aparat od roditelja, a digitalni sa 13. Priznajem, više sam se interesovao za muziku do svoje osamnaeste. Pravio sam čak izmišljeni studio i imao velike ambicije na tom polju – započinje Maraš svoju priču kroz osmeh, ispijajući belo vino koje je čitavoj priči od umetnosti do mode, dalo još veću draž.

Foto: Privatna arhiva / Nemanja Maraš

Da se opredeli za fotografiju, presudila je prva ponuda za saradnju posle obilaska francuske prestonice, kada je na osnovu 1.200 fotografija iz Pariza reper Ognjen Kostić “Struka” odlučio da Nemanja bude osoba koja će raditi omot njegovog muzičkog albuma. Od tog trenutka, bio je rešen da sa fotografijom i nastavi. Upisao je Fakultet primenjenih umetnosti u Beogradu i mlad dostizao uspehe još na početku karijere, koje suponekad čak i profesori osporavali iz samo njima znanih razloga. To Nemanju nije sputalo, naprotiv, dalo mu je još veći razlog da se bori i nikada ne odustane.

Foto: Privatna arhiva / Omot Strukinog albuma

O izložbama

Nemanja pamti svoju prvu izložbu, koju je kao student organizovao zajedno sa kolegom, a na trenutak se prisetio osećaja koji mu se i danas javlja kada ugleda mnoštvo ljudi na jednom mestu koji su tu zarad njegovog stvaralaštva. Nekoliko puta kroz razgovor, sa ozbiljnošću je govorio da nije svestan svojih dostignuća, a onda se prisetio i poslednje izložbe portreta Humans u TC Galerija, koju je neplanirano održao krajem prethodne godine:

– Svaka izložba ima svoj pečat. Poslednja je bila neplanirana. Javili su mi da se nudi prostor u galeriji “Štab” i imao sam svega pet dana da je spremim. Ne znam kako sam uspeo, radio sam do jutra svaki dan dok se nije desila. Radove sam video u subotu, a u nedelju, 11. decembra je bilo otvaranje. Prenaporno, ali ujedno i lepo iskustvo – dodao je Nemanja za 𝐋𝐀 𝐕𝐈𝐄 𝐄𝐍 𝐑𝐎𝐒𝐄.

Foto: Privatna arhiva / Nemanja Maraš

Povezanost sa Parizom

Na trenutke kada je poželeo da ponovo ode u grad svetlosti, javila se prilika da baš tamo budu predstavljene njegove fotografije. Naime, 2022. godine na projektu pod pokroviteljstvom Ministarstva za evropske integracije, zajedno sa francuskom koleginicom izabrana su njihova (po mišljenju kustosa) slična dela i bila izložena u Beogradu i Parizu.

– Pariz je bio zapravo rešen da mene izabere – rekao je Maraš i nastavio da opisuje
svoju ljubav prema njemu:

– Ne spajam ga mnogo sa Beogradom, kao što je bio zadatak pomenutog projekta. On
je jedini grad koji ostavlja veliki utisak na mene svaki put kada sam tamo. Nešto čudno me vezuje za njega. Umetnost se oseća u vazduhu, kao i duh prošlih vremena. Nestvaran je i zato ga volim.

Foto: Privatna arhiva / Nemanja Maraš

O modnim fotografijama i stanju u modi

Moda u Beogradu odavno ide pravcem kojim nikada nije trebala da pođe, komercijalnost je nadvladala kvalitet,  a ujedno i modna fotografija ispašta. Instagram u svemu tome igra veliku ulogu. Magazini se sve manje bave modom, dok su brendovi i njihovi nazivi jedino što određeni “stručnjaci” umeju da ističu.

– Instagram je uništio fotografiju. U početku su bile u fokusu fotografije poznatih ličnosti koje su se slikale kako su znale i umele, a to nije bilo ni ispravno. Samim tim su svi hteli iste. Instagram je izgradio novu estetiku, koja nimalo nije dobra – rekao je Nemanja i dodao da mu je trenutna neostvarena želja editorijal ili crno bela naslovna strana za neki modni magazin.

Foto: Privatna arhiva / Nemanja Maraš

Maraš je za kraj prokomentarisao i stanje u modi, koje i ne baš tako slavno, počinje da gubi svoju nit.

– Nekada sam mislio da ono što nosim definiše moju vrednost, što je apsolutno pogrešno, ali svi smo prošli kroz to. Odlučio sam da nosim samo crno i toga se pridržavam. Garderoba treba da bude čista, svedena, nenapadna i od dobrog materijala. Tako obučen izgledam pristojno za svaki događaj. Danas ljudi na sebi nose reklame, a nisu svesni da to izaziva kontra efekat i da izgleda jeftino. Moda i fotografija su pod uticajem treša koji je jeziv, željni svega odlazimo u ekstem – zaključio je Maraš za 𝐋𝐀 𝐕𝐈𝐄 𝐄𝐍 𝐑𝐎𝐒𝐄.

Kratka biografija

Nemanja Maraš rođen je 1989. godine u Beogradu. 2012. godine završio je osnovne studije na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, a master studije digitalnih umetnosti 2019. godine na Fakultetu za medije i komunikacije. Sarađivao je sa mnogim muzičarima, modnim kreatorima, glumcima… Vanredni je profesor na Institutu umetničku igru. Član je Udruženja likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajnera Srbije.  

Foto: Nemanja Maraš / Model: Teodora Pejić

* Zabranjeno svako kopiranje tekstova bez odobrenja 𝐋𝐀 𝐕𝐈𝐄 𝐄𝐍 𝐑𝐎𝐒𝐄

Prethnodni članak

Upoznajte Sanju Janković – mladu dizajnerku koja će vratiti eleganciju na modnu scenu Srbije

Sledeći članak

Oštra modna kritika – reči Nemanje Antića za LA VIE EN ROSE se neće svakome dopasti

Ne propustite

DVM Popović o važnoj temi: Kućni ljubimci nisu poklon

Često se dešava da u vreme praznika, ili ostalih njima važnih datuma,

Igor Todorović za LA VIE EN ROSE – “Revije su kod nas povod za izlazak, a najmanje prikaz tržišta”

Modna scena Srbije je, rekli bismo, nakon odlaska velikog kreatora Aleksandra Joksimovića,

Profesorka dizajna Ana Vasiljević iskreno o modi današnjice: “Postala je brzi trend, manjak indetiteta”

Kako naša redakcija zastupa i veruje u prave vrednosti, iskonsku lepotu i